Gå direkt till innehåll
SLU och Distriktsveterinärerna inleder samarbete om fältpraktik för veterinärstudenter

Pressmeddelande -

Sveriges lantbruksuniversitet, SLU, och Distriktsveterinärerna, som är en del av Jordbruksverket, inleder ett samarbete om fältpraktik för veterinärstudenter. Samarbetet börjar i mindre skala under vårterminen 2024. Praktiksamverkan ska vara fullt utbyggd vid Distriktsveterinärernas mottagningar runt om i landet under 2027.

Det känns roligt att vi kan erbjuda studenterna en fältpraktik som ger övningstillfällen i många olika miljöer. Jag tror att det nya upplägget kommer vara berikande. Vi säkrar ett tillräckligt patientunderlag och ger studenterna färdighetsträning som påminner mycket om yrkesrollen, säger Johanna Penell, vice-dekan vid SLU.

SLU utökar veterinärutbildningen
Efter ett regeringsbeslut 2021 arbetar SLU med att bygga ut veterinärprogrammet från 100 till 145 utbildningsplatser. Ett moment i utbildningen är praktik ute i fält. Fältpraktiken ska ge övning i att behandla lantbrukets djur och möta kunder. Denna praktik sker i dag på Universitetsdjursjukhuset vid den ambulatoriska kliniken på SLU som åker ut till gårdar och stallar i Uppsalaområdet.

Med det utökade antalet utbildningsplatser på veterinärprogrammet kommer gårdar och djur i området inte att räcka till. Därför har SLU nu fattat beslut om ett nytt upplägg för fältpraktiken som inleds under vårterminen 2024. Från 2027 kommer utbildningsmomentet att helt förläggas till Distriktsveterinärernas mottagningar runt om i landet.

Genom samarbetet kan vi erbjuda varje enskild student en verklighetsnära praktik, gemenskap och studentinflytande, säger Hillevi Lindström, chef för Distriktsveterinärerna. Kanske också en relation med en framtida arbetsplats. Som veterinärer skapar vi trygghet för människor och djur i hela landet och genom Distriktsveterinärernas geografiska spridning kan vi även visa bredden inom yrket.

Varje student får en handledare
    Genom Distriktsveterinärernas organisation ges studenten möjlighet till personlig handledning och individanpassat stöd i den kliniska situationen. Förändringen innebär också att den handledda tiden utökas. Varje student kommer att handledas av en veterinär, istället för dagens upplägg där fyra studenter åker med en veterinär.