gettyimage.se

Det här ska du tänka på när du kastrerar din katt

9 av tio katter i Sverige är kastrerade, och efter ingreppet förändras kattens behov. Frågor kring vad som händer före, under och efter en kastrering är många, därför har Mjau tagit fram en lista för att besvara frågor från vilsna kattägare:

Varför kastrering?

Om man inte har tänkt att avla på sin katt, så är kastrering en god idé. Idag finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige, och katter som inte är kastrerade är en bidragande faktor till detta. Utöver det så kommer en kastrering med en mängd positiva effekter på kattens beteende: uteblivet löpbeteende hos honkatter medan hanar slutar att doftmarkera och skrik efter det motsatta könet. Eftersom hanarnas revir minskar i och med en kastrering är även risken mindre att de strövar iväg för långt och går vilse.

När kan man kastrera sin katt?

Du kan som tidigast kastrera din kattunge när den är 4 månader. Lämplig tid är ofta 5–6 månader för både hon- och hankatter, lite beroende på ras. En katt räknas som vuxen vid 1 års ålder, oavsett ras. Rådfråga din veterinär för vad som gäller just din kisse.

Vad händer i kroppen vid en kastrering?

Vid en kastrering förändras de hormonella nivåerna i kroppen, vilket minskar kattens ämnesomsättning och även kattens aktivitetsnivå. Kastreringen tar bort könsdriften helt eller delvis, vilket bland annat innebär att katten kommer sluta gå långa sträckor för att leta partner, sluta markera revir och få en minskad aggressivitet. Ämnesomsättningen sjunker avsevärt efter en kastrering, och tillsammans med den lägre aktivitetsnivån innebär det att den kastrerade katten har ett mycket lägre energibehov. Vissa katter får även en ökad aptit efter kastrationen vilket med ovan nämnda omständigheter ökar risken för övervikt.

Hur går en kastrering till?

En kastrering är ett rutiningrepp som utförs dagligen hos veterinär. Du kan kastrera både honkatter och hankatter, men ingreppet skiljer sig åt en aning. När en honkatt kastreras avlägsnar man livmoder och äggstockar, medan det är testiklarna som tas bort hos hanar. I båda fallen blir katten sövd, vilket innebär att den kommer behöva fasta inför operationen. Katten får komma hem samma dag som operationen är utförd, men ska hållas under uppsikt. Kontrollera såren varje dag och håll uppsikt efter dålig lukt, rodnad, blödning eller svullnad. Detta kan vara tecken på att något är fel. Då är det läge att kontakta veterinären. Om din katt slickar på såren, måste detta förhindras genom att använda krage.

Vad händer efter kastreringen?

Vid en kastrering sker det hormonella förändringarna i kroppen och katten får en minskad ämnesomsättning och aktivitetsnivå. För att inte behöva minska matportionerna drastiskt kan man välja ett light-foder eller ett foder anpassat för kastrerade katter, för att undvika viktökning. Ett foder anpassat för kastrerade katter har i regel alltid en något lägre mineralhalt för att minska risken för bildandet av urinsten, eftersom det ofta förekommer bland inaktiva och överviktiga katter, och därmed är kastrerade en riskgrupp. En annan viktig faktor för att undvika urinstenar är att se till att katten dricker ordentligt, eftersom koncentrerat urin är en bidragande orkar. Ett tips är att ställa ut vattenkällor på flera ställen i hemmet, det kan få katten att dricka mer spontant då den passerar. Det enklaste sättet att försäkra sig om att katten får i sig tillräckligt med vätska är att fodra katten med våtmat. Dessutom ger våtfoder en större mättnadskänsla vid betydligt lägre energiintag, vilket hjälper till att hålla kattens vikt, samtidigt som du minskar risken för urinsten. Men kom ihåg att katter gillar variation. En avvägd blandning av torrt och vått är det bästa!