Produktfamilj funktionsfoder kastrerade katter

Mjau släpper nyhet för kastrerade katter

Minskad aktivitet, ökad aptit och en sänkt ämnesomsättning. Detta är vad som händer i kroppen hos katter efter en kastrering. För att förebygga övervikt hos katter släpper Mjau ett funktionsfoder som matchar kastrerade katters behov. Mjau tipsar om vad du ska tänka på när du kastrerar din katt.

9 av tio katter i Sverige är kastrerade, och efter ingreppet förändras kattens behov.

En kastrerad katt har lättare att dra på sig oönskade kilon eftersom den ofta får ökad aptit, rör på sig mindre, att ämnesomsättningen sjunker med 30 procent. Det är inte ovanligt att katten äter samma mängd mat som innan, då ägaren inte anpassat portionen efter kattens nya behov. En överviktig katt löper större risk att få diabetes, vilket i förläningen kan vara livshotande. Därför har Mjau tagit fram funktionsfoder för kastrerade katter med lägre energiinnehåll och mineralhalt. Det senaste tillskottet i produktserien är våtfoder.

- Vi brinner för katters välmående och tycker det är fantastisk att så många kastrerar sina katter eftersom det också motverkar katthemlösheten som är en hjärtefråga för oss. Men en kastrerad katt har andra behov som man som kattägare kanske inte alltid tänker på, därför är det självklart för oss att utveckla produkter som matchar dessa. Det underlättar för kattägaren samtidigt som vi vill främja katthälsan, säger Sofia Lidenhed, marknadschef på Mjau.

Har man inte planerat att avla på sin katt är kastrering en god idé. Inte minst hjälper man till att motverka katthemlösheten, Med kastreringen kommer också en rad andra fördelar så som att rastlöshet, matvägran och urinmarkering under parningstiden försvinner. Dessutom lever kastrerade katter längre eftersom de har mindre tendenser att hamna i bråk, ströva omkring och gå vilse eller drabbas av könsbundna sjukdomar såsom juvertumörer eller livmoderinflammation. Frågor kring vad som händer före, under och efter en kastrering är många, därför har Mjau tagit fram en lista för att besvara frågor från vilsna kattägare.

Produkterna som lanseras är: Mjau multibox kastrerad fisk & köttsmak i gelé, 8 påsar à 85 g, Mjau tetra kastrerad gelé kalkon 380g och Mjau tetra kastrerad bitar i sås nötfärs 370g.

Sedan tidigare har Mjau torrfoder för kastrerad utekatt med kyckling 1,4kg samt Mjau torrfoder kastrerad innekatt med kyckling 1,4kg.