Dryft utmanar stigmatiseringen kring psykisk ohälsa i hantverksbranschen - Utökar sin företagshälsa med samtalsstöd

Den traditionella företagshälsan är bra på fysisk hälsa men klarar inte av att leverera rätt stöd i rätt tid för medarbetare som behöver hjälp med psykisk ohälsa. Inom psykisk hälsa är proaktivitet och omedelbart stöd i akuta ärenden de två viktigaste nycklarna. Därför erbjuder nu Dryft i samarbete med Mindler en ny pusselbit i vårt hälsostöd till alla medarbetare - tillgång till psykolog inom 24 timmar och 10 frivilliga samtal per medarbetare och år för att proaktivt arbete med sin psykiska hälsa och personliga utveckling.

“Psykisk ohälsa ökar i samhället i stort, och det är såklart inte alltid arbetsrelaterat. Det finns ingen gräns mellan människan du är på eller utanför ditt arbete. Att vi erbjuder alla medarbetare möjligheten till samtal med psykolog ger dig en möjlighet att proaktivt jobba med din psykiska hälsa och må bättre - säger Magnus Petersson, VD på Dryft

Detta ligger också helt i linje med vår övertygelse om att det är människorna i bolaget som är det centrala för att skapa ett långsiktig och hållbart företag. Att vi dessutom utmanar rådande normer inom hantverksbranschen som traditionellt har en väldigt konservativ syn på psykisk hälsa är också en viktig aspekt. Byggbranschen är Sveriges största bransch och sysselsätter väldigt många människor, här har vi en möjlighet att påverka utvecklingen och indirekt påverka väldigt många människor.” - fortsätter Magnus

Samarbetar med Mindler - En digital vårdgivare inom psykisk hälsa

Vi är väldigt stolta över att ha knutit ett samarbete med Mindler, där medarbetarna får tillgång till psykolog inom 24h efter kontakt, kan jobba med självhjälpsprogram och sätta upp individuella utvecklingsplaner tillsammans med psykolog.

Oavsett vilka uttryck psykisk ohälsa tar sig så kan det påverka både jobb och privatliv. För företag är det här viktigt att adressera av två anledningar – dels som ansvarstagande arbetsgivare och som samhällsaktör, dels utifrån ett rent affärsmässigt perspektiv då man vill förebygga sjukskrivningar och skapa en konkurrenskraftig arbetsmiljö. Både vi på Mindler och Dryft hoppas såklart på att andra bolag i hantverksbranschen hakar på den här trenden.” - säger Vanessa Carpenter, head of B2B på Mindler

“Detta erbjudande är viktig för oss i att utveckla och ge stöd åt våra medarbetare, och vi är glada att nu kunna erbjuda en mer omfattande företagshälsa för alla människor på Dryft.” - avslutar Magnus