Dryft är nästa generations hantverksbolag som driver innovation genom människorna i branschen

Nu kan du köpa en renovering hemifrån soffan. Dryft tar första steget i ett paradigmskifte för hantverkstjänster

Varje år köper svenskarna hantverkstjänster till sitt hem för hisnande 150 miljarder kr. Upplevelsen är ofta allt annat än smidig. I snitt tar det 16 dagar från första kontakt till att få offert och runt 30% av de kontaktade bolagen återkopplar aldrig. Samtidigt så toppar hantverkstjänster konsumentverkets lista år efter år i antal klagomål, där otydlighet i överenskommet pris och kvalité är främsta orsakerna till kundernas frustration och beräknas kosta svenska konsumenter 140 miljoner kr årligen.

Konsumenter köper allt från mat, kläder och städtjänster på nätet, nu tillgängliggör Dryft hantverkstjänster på ett sätt som branschen inte tidigare gjort genom att lansera en rad innovativa tjänster i e-handelsformat via sin hemsida. Där kan kunderna med några klick själva bygga upp sin renovering och få en fastprisoffert inom minuter från tusentals kombinationer av hantverkstjänster eller klicka hem tjänster och produkter med installation i webshoppen. Med den nya tjänsten “Prata med ett Proffs” kan kunder boka ett kostnadsfritt videomöte med en hantverkare redan samma dag. Den tillgängligheten finns inte på privatmarknaden idag.

“Att hitta hantverkare har länge baserats på att “någon känner någon”, vi har jobbat på att förändra det i snart 3 år och tar nu steget fullt ut genom att dessutom göra det lättillgängligt och lättförståeligt att köpa allt från småfix till helrenoveringar. Men detta är bara början, vi har flera andra intressanta samarbeten och flera tjänster till webshoppen på gång” säger Johannes Ivarsson, CMO/Affärsutvecklare och medgrundare

Lansering av e-handel av hantverkstjänster

Lanseringen möjliggörs av en stor mängd data från över 5000 genomförda projekt som matar Dryfts egenutvecklade prismotor. Genom att göra allt från e-handel till projektgenomförande finns naturliga feedbackloopar av projektutfall, hantverkskunskap, tids- och materialåtgång och prissättning som hela tiden förbättrar precisionen. Detta är själva kärnan som möjliggör för kunder att automatiskt få en fastpris-offert (se exempeloffert här) med mängder av kombinationer - från att byta ett eluttag till att renovera delar av bostaden.

One stop-shop för renoveringar

Med all kompetens i bolaget, måleri, bygg, vvs, el och plattsättning är Dryft en “one stop-shop” för all tänkbar renovering och underhållsbehov du har för ditt hem.

“Hjärtat i det vi gör är hantverk. Är vi ett techbolag eller ett hantverksbolag? Det känns inte särskilt relevant att prata om. Vi är idag 140+ riktiga människor som realiserar kunders renoveringsdrömmar varje dag. Det är ingen mjukvara som plingar på din dörr för att starta renoveringen av ditt badrum kl 07:00 på måndagmorgon men det är definitivt mjukvara som möjliggör köpupplevelsen initialt. Tech gör allt annat runt omkring till en upplevelse som du är mer bekant med, där du idag köper allt mer produkter, varor och tjänster på nätet.

Det vi ser är också att det finns potential i att bygga vidare på våra tech-lösningar som en affär i sig, där vi vet att det vi bygger kan komma att skapa värde för närliggande branscher och som SaaS-lösning till branschen generellt” säger Daniel Lindgren, medgrundare med flera år inom hantverksbranschen