Duni Group investerar i spanska återbruksföretaget Bûmerang

Duni Group investerar i spanska återbruksföretaget Bûmerang

Som en del i vårt mål att bli en hållbarhetsledare i vår bransch och driva utvecklingen mot en mer cirkulär ekonomi gör vi nya investeringar på återbruksmarknaden genom ett samarbete med BûmerangTakeaway, S.L. Vår ambition är att kunna erbjuda de mest hållbara alternativen för alla kundtillfällen, och vi tror på en kombination av engångsbruk, återanvändning och andra innovativa lösningar för att stödja omvandlingen till ett mer cirkulärt samhälle.

Bûmerang grundades 2019 i Barcelona och erbjuder det första retursystemet för cateringmarknaden i Spanien. Företaget är inspirerat av grundarens mor- och farföräldrars idéer om återanvändning. Genom att använda teknik och en digital plattform vill Bûmerang tackla dagens avfallsproblem med ett retursystem för take away-förpackningar.

Duni Group förvärvar 22 % av aktierna i Bûmerang Takeaway, S.L och blir därmed minoritetsägare med innehav utan bestämmande inflytande. Genom ett aktivt partnerskap och samarbete vill koncernen stödja Bûmerang i företagets fortsatta tillväxt på den spanska marknaden.

Samarbetet med Bûmerang i Spanien kompletterar den nyligen genomförda investeringen i tyska Relevo GmbH som tillkännagavs tidigare i år. Olika tillfällen kräver antingen engångsbruk, flergångsanvändning eller en kombination av båda. Därför är ett kompletterande sortiment i fler europeiska länder viktigt för att möta framtida kundbehov. Den lokala infrastrukturen för avfallshantering varierar kraftigt och det är viktigt med både engångs- och flergångsalternativ för att säkra en helt cirkulär affärsmodell i framtiden.

“Att bli helt cirkulära har högsta prioritet för Duni Group och det känns väldigt spännande att börja samarbeta med Bûmerang. Genom samarbetet utökar vi våra investeringar i återanvändning i Tyskland och Europa till att nu även omfatta den spanska marknaden”, säger Robert Dackeskog, VD och koncernchef, Duni Group.

“På Bûmerang har vi en tydlig vision om ett samhälle där returförpackningar och återanvändbara förpackningar är en del av vår vardag. Våra rötter utgår ifrån konceptet om en cirkulär ekonomi där mångfald är en viktig del. Därför tror vi att partnerskapet med Duni Group, som är ledande inom HoReCa-sektorn, kommer att vara en viktig komponent för att etablera och utöka segmentet för återanvändbara förpackningar på den spanska marknaden", säger Oriol Segarra Pol, VD och grundare.