Duni lanserar Coppa- Färgstarkt miljökoncept med take-away skålar

Duni lanserar Coppa- Färgstarkt miljökoncept med take-away skålar

Coppa-konceptet vänder sig till design- och miljöorienterade fast casual-verksamheter med medvetna kunder. Sortimentet består av miljöanpassade vita skålar tillverkade av komposterbar bagasse samt FSC®-certifierade kartonglock i tre olika storlekar och färger.

Ett färgstarkt koncept för ett modernt samhälle
För dagens konsumenter är klimatvänliga alternativ och personliga måltidsupplevelser viktiga prioriteringar – en trend som verkar hålla i sig till följd av rapporter om global uppvärmning och det stora intresset för matbilder på Instagram.

Man behöver inte vara beige för att vara “grön”
Coppa-konceptet gör det möjligt för take away-företag, deli-butiker och leverantörer av färdigmat att minimera miljöpåverkan och erbjuda färgstarka, personliga upplevelser. På så sätt kan de också möta efterfrågan hos dagens konsumenter och dra full nytta av “pick n’ mix”-trenden.

Basen på Dunis Coppa-skålar är tillverkade av förnybar bagasse – ett robust, upcyclat material som är en restprodukt från sockerproduktion. Materialet är OK Compost-certifierat och lämpar sig för industriell kompostering. Bagasse har också ett lågt koldioxidavtryck och är helt plastfritt.

Små storlekar – stort genomslag
Locken är tillverkade av FSC®-certifierad kartong med extra säker förslutning. De finns i tre eleganta färger som är koordinerade med resten av Duni-sortimentet. Detta gör att du kan skapa iögonfallande kombinationer med matchande skålar och produktlösningar som till exempel servetter.

Tack vare det eleganta urvalet av färger och mindre portionsstorlekar är Coppa-konceptet också anpassat för att kombinera olika typer av mat – en perfekt lösning för en mer personlig måltidsupplevelse.

Färgstarka och lämpliga för profiltryck
Dunis team kan hjälpa till att profiltrycka skålarna och erbjuder bland annat skräddarsydda klistermärken och omslag. Tack vare konceptets miljöanpassade design ger detta möjlighet för take away-företag att betona sitt engagemang för miljön samtidigt som de stärker sitt varumärke.

Melanie Jäger, International Senior Marketing Manager, Meal Service, Duni: “Med Dunis Coppa-sortiment kan du erbjuda färgstarka produkter och ändå värna om miljön. Konceptet gör det möjligt att skapa färgstarka kundupplevelser som ger en bra känsla samtidigt som det matchar trenden med små portioner.”

2 500 anställda i 24 länder. Vårt huvudkontor finns i Malmö och vi har tillverkningsenheter i Sverige, Tyskland, Polen, Nya Zeeland och Thailand. Företaget är noterat på NASDAQ Stockholm.