Succé i Skåne på Fastfood&Café och Restaurangexpo

Succé i Skåne på Fastfood&Café och Restaurangexpo

Årets upplaga av Fastfood & Café och Restaurangexpo slog alla rekord i en kokande mässhall under två dagar. 4 745 stycken fackbesökare kom till Malmömässan för att träffa över 200 utställare, vilket gör mässorna till den största upplagan sedan starten 2008.

På mässgolvet avlöste aktiviteter- och seminarier varandra under mässans öppettider. Med skånska stjärnkockarna Titti Qvarnström och Tareq Taylor, samt Raw Food-gurun Viktor Ingemarsson var seminariescenerna fyllda med åhörare. Aktiviteter som var extra populära var provsmakningar av bl.a. Tång, Skånska viner, Sake, Raw Food och te som var fullbokade redan innan mässan öppnade. Utställarna på plats var extremt nöjda med resultatet och många inköp och affärer gjordes direkt på mässgolvet av besökarna som hittade nyheter inför 2016.

Mässhallen kokade av nyheter
På mässan fick besökarna inspiration, kunskap och mängder med nya smakupplevelser. Särskilt populärt var seminariet med Lennart Wallander, vd från Food&Friends, som släppte 2016 trendrapport om mat- & dryckesbranschen. En a årets nyheter var att utställarna presenterade sina senaste nyheter på en guidad tur i sina montrar, ett mycket uppskattat inslag för besökarna.

Mässan i Malmö har under åren vuxit till en mycket viktig mötesplats för branschen i södra Sverige och Danmark. Besökarna fick möjligheten att träffa både nya och befintliga leverantörer under samma tak under två dagar. Vi är väldigt stolta att kunna föra samman branschen på den bästa mötesplatsen för industrin, säger Sophia Johansson, projektchef för mässan.

Finalen i Atria Sous Vide Kocktävling avgjordes
Under onsdag eftermiddag avgjordes 2016 års Atria Sous Vide Kocktävling. Intresset från besökarna var enormt stort och tre finalister var på plats för att göra upp om titeln. Vinnaren blev Dennis Säwström som till vardags arbetar på Kreativ Mat i Halmstad där han lagar mat tillsammans med gäster i deras hem.

Fast Food Awards – tävlingen som premierar goda, kreativa och lönsamma initiativ
Under onsdagen gick Fast Food Awards av stapeln. Priset delades ut till förra årets mest lysande stjärnor på kafé- och snabbmatshimlen som prisades i sju olika kategorier. Mathias Ljungberg, ägare av Tössebageriet i Stockholm, tillika hjärnan bakom semmelwrappen tog hem dubbla diplom.

Premiär för The Sweet Village
På mässans nya område ”The Sweet Village” genomfördes ett 50-tal workshop där besökarna tillverkade Gelato, choklad och krämer från grunden . Välkända konditorer från hela Europa såsom dessertmästaren Alain Chartier från Frankrike, Tony Olsson från Svenska konditorlandslaget, Martin Gregori Gelatomästare från Italien och konditorimästaren Johan Landerhjelm lärde ut sina kunskaper under två dagar.

Utställarna skänkte överbliven mat
Vi har ett samarbete med Stadsmissionen Skåne och efter mässans stängning valde många utställare att skänka sin överblivna mat till behövande i regionen.

Nästa år 10-års jubileum
Den 1-2 februari 2017 arrangeras mässorna på Kistamässan och firar 10-års jubileum. Redan nu är över 150 utställare bokade och arrangemanget kommer att bli helt slutsålt då intresset inför 10 års jubileum är mycket stort från utställarna.

För mer information vänligen kontakta:
Sophia Johansson, projektchef, 031-89 93 55, sophia.johansson@easyfairs.com

Easyfairs är en del av Artexis Easyfairs Group, ett av Europas ledande mässbolag, som arrangerar 125 evenemang i 16 länder och driver 8 anläggningar i Benelux-länderna och Skandinavien. Artexis Easyfairs har två affärsområden som drivs under två varumärken, Artexis som äger och driver mässanläggningarna, Kistamässan och Malmömässan och mässarrangören Easyfairs, som genomför över 50 egna mässor årligen i Sverige. På Easyfairs mässor får du möjligheten att besöka framtiden. Läs mer om Easyfairs.