EBG Podcast: Shared Service Center i förändring

Ett shared service centers uppgift är – bland annat – att ständigt arbeta med processförbättringar och ökad service mot kunden, verksamheten eller till och med verksamheterna. EBG har länge funnit det intressant att gräva i relationen mellan verksamhet och SSC, inte minst mot bakgrund av diskussionen kring leverantörsaktivering för e-faktura. Hur många SSC har arbetat med intensiva aktiveringsprojekt som resulterat i…nästan ingenting. En av anledningarna till att EBG grundades vad insikten om att de som genererar köpen – verksamheten – sällan var med eller deltog i arbetet kring leverantörsaktivering. Och om så är fallet – hur ska ett SSC kunna motivera leverantörer att lägga ner tid och pengar på något som traditionellt enbart inneburit en kostnad för dem?

I Norge har regeringen fattat ett beslut om att statliga myndigheter efter den 1 juli 2012 ska kräva elektronisk faktura av standardformat vid nya och omförhandlade avtal samt vid övriga köp. I centrum av dessa krav sitter – förutom tusentals människor som nu ska kräva en elektronisk faktura också vid sällanköp – det statliga shared service centret Direktoratet for økonomistyring. De har under många år arbetat med att förmå leverantörer att skicka e-faktura och hade per den 1 juli 2012 aktiverat: 14 leverantörer. 14 leverantörer av 35 000 möjliga skickade per i somras e-faktura till DFØ. Och så här ser det inte sällan ut!

EBG är mycket glada över att Per Martin Jøraholmen, Sektionschef på DFØ, med många års erfarenhet av elektronisk kommunikation, kommer till P2P Summit 2013 den 16 april i Stockholm. Där kommer han berätta mer om hur deras utveckling sett ut och vad ett SSC som har som målsättning att öka mängden elektroniska fakturor kan tänka på.

Lyssna när vi intervjuar Per Martin här.

• Economy, Finance

• ehf-faktura