Gå direkt till innehåll
Mjuk  –  Lätt  –  Luftig  –  Hudvänlig  – Tryckavlastande  – Inställbar i höjdled  –  Tillverkning i Sverige & Danmark – CE-märkt (MDR)
Mjuk – Lätt – Luftig – Hudvänlig – Tryckavlastande – Inställbar i höjdled – Tillverkning i Sverige & Danmark – CE-märkt (MDR)

Pressmeddelande -

Unik svensk patenterad medicinteknisk produkt - Utvecklad för att sova skönt i stabilt sidoläge vid social snarkning & lindrig sömnapné

Att eftersträva en sovposition liknande stabilt (framstupa) sidoläge leder även till att snarkning reduceras i olika grad allt beroende på anatomi, vikt, leverne, ålder och hur länge man snarkat. Det unika med Eezyflow är att den är utvecklad just för denna sovposition, att hålla huvudet uppåt, lätt bakåt, något framskjuten käke och stängd mun. Man vaknar mer utvilad utan muntorrhet.

Alla nämnda orsaker gör att det är så individuellt hur mycket det reduceras. En del slutar snarka medan andra får en reduktion då snarkningar även kan växla i svårighetsgrad från natt till natt, beroende på kroppsläge, variationer i nästäppa, trötthet eller alkoholintag

När narkosläkare ser till att andningsvägarna hålls öppna hos en medvetslös patient brukar de böja huvudet lätt bakåt för att vidga svalget. Dessutom stänger de munnen och skjuter underkäken framåt så att tungan inte så lätt faller bakåt. Alla dessa knep kan man själv utnyttja mot snarkningarna.

Eftersom vibrationerna vid snarkningar ofta medför en viss svullnad i svalget kan man inte alltid förvänta sig full effekt av åtgärder som minskar snarkningarna direkt. Man bör därför prova minst någon/några veckor innan man avfärdar en behandling som verkningslös.

Åtgärder som var för sig inte ger en fullgod lösning av snarkning kan ge en påtaglig förbättring om de sätts in samtidigt med andra antisnarklösningar. Se dessa som en "meny" vilken produkt/produkter kan ge just mig friare luftvägar.

Tips! Friare luftvägar - Prova hur tungt det känns att andas med huvudet framåtböjt istället för bakåtböjt. Pröva igen i sängläge, på sidan, med huvudet bakåtböjt, med munnen stängd, helt avslappnad... Känn det friare luftflödet...

Vid misstanke om obstruktiv sömnapnésyndrom (OSAS) - från 5 andningsuppehåll per sömntimme och uppåt - be om en remiss till en sömnklinik för utredning och effektiv behandling. Obehandlad OSAS ökar risken för hjärt- kärlsjukdomar, stroke samt diabetes II.

Svårt att andas genom näsan – tala med din läkare – vid behov kan de ge en remiss till en öron/näsa/hals mottagning.

VÄRT ATT BEAKTA
HTA-projektet "Medicinteknik för framtiden" – Ett samarbetsprojekt mellan SBU, TLV, SKL, LfU, Socialstyrelsen, Linköpings universitet, Läkemedelsverket, Swedish Medtech, Vinnova
Utdrag ur 2.5:
• En diagnostisk metod kan ofta ha fler användningsområden
• Användare av en medicinteknisk metod övar med tiden upp sin skicklighet
• Utfall kan bero på skickligheten hos användaren av en medicinteknisk behandlingsmetod
Källa: