Vaders lilla prinsessa – av Jeffrey Brown.

Skruvad föräldrahumor i ny Star Wars-serie

Tänk om Darth Vader hade tagit en aktiv roll i att uppfostra sina barn Luke och Leia? Hur hade det sett ut om Vader – förutom att han råkar var en mörk sith lord – vore en helt vanlig pappa? Nu släpps de första böckerna i Jeffrey Browns hyllade Star Wars-satirserie.

Serieböckerna Darth Vader och son och Vaders lilla prinsessa bjuder på en härlig mix av nostalgiska och parodiska Star Wars-referenser, igenkännande föräldrahumor och visuell träffsäkerhet. Återupplev de slitsamma småbarnsåren och tonårslivets prövningar genom vardagen i en galax långt, långt borta. Och möt en helt ny sida av tidernas mest ondskefulle filmskurk – pappan Darth Vader.

Författaren och illustratören Jeffrey Brown är välkänd för sina självbiografiska serier och humoristiska seriealbum. Hans nya Star Wars-serier har redan blivit en stor succé i flera länder.

– Oavsett om du är ett Star Wars-fan eller förälder, så är det böcker som garanterat underhåller och bjuder på ett gott skratt. Jag tror att de flesta kan känna igen sig i den bild Jeffrey Brown ger i sin lekfulla och träffsäkra humor, säger Malin Esaiasson på Egmont Publishing.

I Star Wars: Darth Vader och son möter vi Darth Vader som är i full färd med att leda det galaktiska imperiet mot den hjältemodiga rebellalliansen. Men innan rebellerna krossas måste Vader först ta hand om sin son – den fyraårige Luke Skywalker. En uppgift som inte visar sig alldeles enkel.

I Vaders lilla prinsessa ställs Darth Vader inför både utmaningar och glädjeämnen i uppfostrandet av dottern Leia, som är på god väg att förvandlas från en liten flicka till en rebellisk tonåring.

Star Wars: Darth Vader och son och Star Wars: Vaders lilla prinsessa är på 72 respektive 64 sidor och kostar cirka 99 kr. Böckerna finns att köpa i bokhandeln och på nätet, t.ex. DinTidning.se.

Bildmaterial finns att ladda ner från Egmont Publishings pressrum hos Mynewsdesk.

För recensionsex och mer information vänligen kontakta:
Malin Esaiasson, produktchef Books, malin.esaiasson@egmont.se, 0708 63 94 50