Chefer svårast att ersätta - men företagen dåliga på att rekrytera internt

Det visar en undersökning från managementkonsultföretaget Ekan som under hösten 2010 kartlagt hur väl rustade privat och offentlig sektor i Västra Götalands och Hallands län är för generationsväxlingens utmaningar. Undersökningen visar att den största utmaningen är att hitta rätt kompetens och att den personalgrupp som är svårast att ersätta är chefer. Trots det genomför inte ens varannan privat eller offentlig verksamhet aktiviteter för att identifiera och utveckla potentiella chefer i den egna organisationen. Offentliga organisationer gör det dock i större utsträckning än den privata företag.

46,8 procent av de offentliga organisationerna genomför aktiviteter för intern chefsrekrytering i ganska stor eller mycket stor utsträckning. Bland privata företag är motsvarande siffra 36,8 procent. Minst gör företag inom tillverkning och industri där endast 28,3 procent genomfört aktiviteter för intern chefsrekrytering.

– Utvecklingen betonar vikten av att organisationen har tydliga och väl utformade ledningsprocesser och verktyg som möjliggör för nya ledare att ta vid, säger Dag Larsson, VD för Ekan AB.

Bland de offentliga organisationerna har hela 93,5 procent svarat att de formulerat kriterier för ledarskap. Bland de privata företagen är den siffran 60,7 procent. Av de som har kriterier för ledarskap formulerade, svarade hela 24,6 procent att kriterierna inte alls, eller endast i liten utsträckning, används vid chefsrekrytering.

Om undersökningen
På uppdrag av Ekan AB har Handels Consulting AB genomfört en enkätundersökning för att ta reda på hur väl rustade den privata och offentliga sektorn i Västra Götalands län och Hallands län står inför generationsväxlingens utmaningar. Enkäterna skickades ut och besvarades med e-post och svarsperioden sträckte sig från den 14 oktober till den 6 november 2010. Totalt besvarades enkäten av 192 företag och organisationer i Västra Götaland med en viss tyngdpunkt (65,6 procent) på privat sektor. Med privat sektor menas de respondenter som angivit privat företag som organisationsform. Med offentlig verksamhet menas de företag och organisationer som har angivit offentligt ägt bolag, kommun/kommundel/stadsdel, landsting eller statlig myndighet som organisationsform. Enkäten har främst (62, 2 procent) besvarats av personal- och HR-chefer men även av VD:ar, kommunchefer och ekonomiansvariga.

• ledare
  • chef
  • chefsjobb

• Västra Götaland

Vi är managementkonsulter som erbjuder lite mer. Vårt uppdrag är att hjälpa våra kunder att våga genomföra förändringar. Med en fot i businessvärlden och den andra stadigt på jorden, fokuserar vi på att lyfta våra kunder och deras verksamhet. Till vår hjälp har vi fyra kärnvärden – passion, kompetens, effekt och helhetssyn.