Leif Östling, Tove Lifvendahl och Elisabet Höglund bland  författarna av Ekerlids höstböcker

Leif Östling, Tove Lifvendahl och Elisabet Höglund bland författarna av Ekerlids höstböcker

I memoarboken I Backspegeln berättar Leif Östling om sin tid i Scania, Volkswagen och Wallenbergsfären. I boken skildrar han öppenhjärtigt bland annat maktspelet och motsättningarna inom Wallenbergsfären när Volvo försökte ta över Scania. Ges ut den 2 oktober.

Maten spelar en central roll för både människa och samhälle och är så mycket mer än bara mat; den är identitet, kultur och gemenskap. Tove Lifvendahl bjuder i Middag med Mandela in läsaren till ett antal personliga möten som på olika sätt har maten som utgångspunkt. Hon samtalar bland andra med Göran Persson, Michael Bindefeld och Lena Andersson. Release den 9 oktober.

Elisabet Höglund har i över ett års tid forskat kring morden i Bjärred och kastar nytt ljus på frågan varför dessa föräldrar dödade sina barn och därefter sig själva. Hon har upptäckt en lång rad märkliga omständigheter som hon berättar om i Morden i Bjärred. Författaren beskriver också en rad andra liknande mord. Släpps 16 oktober.

I början av 1960-talet började Kersti Ullenhag arbeta på den Ekonomisk-historiska institutionen i Uppsala som präglades av ett marxistiskt synsätt. Som kvinna och som liberal hade hon ett motstånd att övervinna. Ullenhag blev institutionens första kvinnliga docent. Hon skildrar den tiden i Kvinna under vänstervind i männens akademi. Ges ut 24 september.

Den 7 november kommer Den determinerade Markurell - den fria viljan, kärleken och övermänniskan i Hjalmar Bergmans roman Markurells i Wadköpinjg och hans novell Herr Markurells död av Inger Borgström. Boken ges ut till 100-årsdagen av Markurells i Wadköping. Den 25 november publiceras jubileumsböckerna IFN 1939-2019 och Ett forskningsinstitut expanderar.

Tidigare under hösten har förlaget givit ut Mitt val av Tomas Brunegård, Lantbruk, klimat och framtiden av Bo M I Bengtsson och Susanne Gäre, Relatörerna av Martin Strömqvist och Den ineffektiva byggbranschen av Mikael Anjou.

Beställ recensionsex genom bertil.ekerlid@ekerlids.com Tel 070-696 1057