Ökad försäljning av ekomat i pandemins spår - men utan ökad merbetalning till bonden

Svenskt ekoindex mäter förändringen i försäljningen av ekologiska livsmedel i den svenska dagligvaruhandeln kvartalsvis. Senaste rapporten visar att under kvartal 2 2020 ökar denna med 3,2 % jämfört med samma period under 2019. Det är mycket svårt att analysera vad den här ökningen egentligen säger om de långsiktiga trenderna. Tydligt är dock att det fortfarande inte syns i merbetalning till bonden.

– Det är glädjande att det är många som väljer trygga livsmedel från våra ekologiska gårdar i krisen. Nu är det helt avgörande att det mönstret fortsätter, om svenska ekobönder ska kunna fortsätta med sin produktion säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna

Uppgången under det här kvartalet förklaras främst av ett ökat försäljningsvärde för mjöl- och grynprodukter, nötkött, ägg och griskött. Försäljningen av mejeriprodukter har minskat marginellt och får- och lammkött har gått ned kraftigt. Färsk kyckling har ökat något under perioden. När försäljningsvärdet stiger för en produkt kan det antingen bero på att priset stigit, volymen ökat eller en kombination av förändringar båda. Vad gäller mjöl- och grynprodukter så ökade det totala försäljningsvärdet med 10,7 % under kvartal 2. Denna ökning uppstod som en kombination av 14,7 % ökning i sålda volymer och 3,5 % lägre priser. Nötköttets ökade försäljningsvärde förklaras däremot enbart av höjda priser. Bakom totalsiffran för nötkött döljer sig en förskjutning från färs mot styckdetaljer. Det såldes alltså mindre färs och mer styckdetaljer. Detta bidrog till högre snittpriser på det ekologiska nötköttet.

Samtidigt som fler köper ekomat i butik är betalningen till bonden för den ekologiska maten låg. För ekologiska havregryn betalar konsumenten i genomsnitt 5,34 kr mer än för konventionell havregryn. Ekobonden får samtidigt cirka 1,60 mer per kilo i genomsnitt. Knappt fyra kronor hamnar därför hos någon annan än bonden. För vissa spannmålsslag är merbetalningen till bonden ännu lägre, och ett liknande mönster finns för t.ex. nötkött.

– Vi ser nu historiskt låga priser till ekobonden, samtidigt som krisen gjort foder och arbetskraft dyrare. Det är tufft med lönsamheten för många. Här krävs förändring genom hela livsmedelskedjan - det är ju bonden som skapar alla de nyttor som konsumenten är beredd att betala mer för, säger Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Hela kvartalsrapporten går att läsa på www.ekolantbruk.se/marknad

Sofia Sollén-Norrlin, verksamhetsledare Ekologiska Lantbrukarna 070 380 93 96

Ida Lind, kommunikationsstrateg Ekologiska Lantbrukarna 072 30 98 395