Ekomarine tecknar återförsäljaravtal i Finland

Det svenska miljöteknikföretaget Ekomarine har tecknat avtal med återförsäljare i Finland. Den giftfria båtbottenfärgen Neptune Formula säljs nu på den finländska marknaden av företaget Aquastore. För bara några månader sedan lanserade Ekomarine färgen Neptune Formula i Sverige. Färgen bygger på företagets patenterade teknik för att skydda mot marin beväxning på båtbottnar utan att använda gifter. – Intresset för färgen är större än vi väntade oss, så här första säsongen, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. Att vi börjar sälja Neptune Formula i Finland är en framgång. Dessutom finns färgen redan tillgänglig hos dubbelt så många svenska återförsäljare som vi planerade för. Intresset för färgen grundar sig framförallt i att många båtägare efterfrågar ett miljösäkert alternativ till giftfärgerna. – Det är roligt att kunna vara en föregångare när det gäller att erbjuda miljötrygga alternativ, säger Erkki Aaurinkoski, försäljningschef på Aquastore i Finland. Som återförsäljare har vi märkt att miljöintresset bland båtägare är stort, så det är viktigt att kunna möta den efterfrågan. Färgen Neptune Formula har utvecklats i Sverige av Ekomarine i samarbete bland annat med Tjärnö Marinbiologiska laboratorium och Ytkemiska institutet. Tekniken är patentskyddad i Sverige och skyddas även i bland annat EU, USA, Japan och Sydkorea. Företaget bygger sin teknik på upptäckten att en naturlig bakteriefilm skapar ett syrereducerat skikt närmast skrovet som avskräcker bland annat havstulpaner. Vill du veta mer? Claes Tarras Ericsson, VD Ekomarine, Tel: +46 (0) 707 55 95 50, E-post: claes@ekomarine.se Presskontakt: Matti Palm, Tel +46 (0) 706 69 98 01, E-post: matti.palm@greenhillrelations.se Erkki Kaurinkoski, försäljningschef Aquastore, +358 (0) 400-939 484, E-post: erkki.kaurinkoski@aquastore.fi Läs mer om färgen Neptune Formula på www.neptuneformula.com Läs mer om Ekomarine AB på www.ekomarine.se Bakgrundsmaterial och bilder finns i vårt pressrum på Newsdesk. www.newsdesk.se/pressroom/ekomarine Om Ekomarine Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA.