Miljödebatt skapar efterfrågan på giftfri båtbottenfärg

Det svenska företaget Ekomarine, som bland annat Östersjöstiftelsen står bakom, ser en ökad efterfrågan på giftfri båtbottenfärg. På kort tid har företaget lyckats nå ut till dubbelt så många återförsäljare som planerat med sin nya giftfria bottenfärg Neptune Formula. – Den senaste tidens fokus på giftig bottenfärg i Östersjön har gjort att många fritidsbåtsägare efterfrågar giftfria alternativ som också fungerar som ett skydd mot beväxning, såsom havstulpaner och annan påväxt, säger Claes Tarras Ericsson, VD på Ekomarine. – För första gången kan nu återförsäljarna erbjuda kunderna ett miljösäkert alternativ, säger Claes. Den största anledningen till att så många återförsäljare är intresserade är att båtägare själva frågat efter miljöalternativ hos handlarna. Totalt finns färgen Neptune Formula hos 40 återförsäljare längs Ostkusten i stället för 20 som var målet för året. Intresserade båtägare som vill använda Neptune Formula har också hört av sig från Västkusten och från Danmark och Norge, trots att garantin inte gäller där i år. Ekomarines färg Neptune Formula är inte giftig, utan har i stället en biologisk effekt. Bakom företaget står bland annat Östersjöstiftelsen samt Allba Invest AB. Färgen har utvecklats i samarbete med Tjärnö marinbiologiska laboratorium i Bohuslän samt Ytkemiska Institutet. Färgen bygger på Ekomarines patent i Sverige samt internationellt i bland annat USA och EU. Vill du veta mer? Kontakta Claes Tarras Ericsson, VD Ekomarine, Tel: +46 (0) 707 55 95 50, E-post: claes@ekomarine.se Presskontakt: Matti Palm, Tel +46 (0) 706 69 98 01, matti.palm@greenhillrelations.se Läs mer om färgen Neptune Formula på www.neptuneformula.com Läs mer om Ekomarine AB på www.ekomarine.se Bakgrundsmaterial och bilder finns i vårt pressrum på Newsdesk. www.newsdesk.se/pressroom/ekomarine Om Ekomarine Företaget Ekomarine grundades 2002 för att utveckla en bottenfärg helt utan gifter eller negativ påverkan för havsmiljön. Neptune Formula är den första färgen som lanseras kommersiellt baserad på den forskning Ekomarine utfört. Under 2007 gick Östersjöstiftelsen och Allba Invest AB in som delägare i företaget. Östersjöstiftelsen stödjer forskning med anknytning till Östersjöregionen sedan 1994. Allba Invest AB är ett riskkapitalbolag som ägs av familjen Jensen, tidigare ägare till elektronikföretaget ELFA.