Anders Fallgren och Mats Ählberg

Branschintervju med Sveriges Elkraftentreprenörer - tidningen VOLT nr 10, 2019

Tidningen Volt fick en pratstund med Anders Fallgren, Marknsdschef Vattenfall Service samt Mats Ählberg, Branschansvarig för Sveriges Elkraftentreprenörer från Installatörsföretagen, kring branschorganisationen och dess arbete.

Hur fick ni idén till branschorganisationen Sveriges Elkraftentreprenörer?
Anders: – Idén har funnits länge och legat och grott i mångas huvuden. 2015 var jag på ett möte som bland andra Elektroskandia var värd för och i en kaffepaus började vi diskutera behovet av en organisation som kunde föra elentreprenörernas talan. Det slutade med att jag fick uppdraget att undersöka vad som kunde göras och på den vägen är det.

När fanns organisationen på plats?
A: – Vid årsskiftet hittade vi ett samarbete med Installatörsföretagen, där Mats är anställd, och då kunde vi sätta fart på riktigt. Vi köper tjänsten av Installatörsföretagen via EFA. Mats har lång erfarenhet som leverantör, entreprenör och nätägare kort sagt hans kunskap och erfarenhet gör honom som klippt och skuren för uppdraget.

Vad är syftet med organisationen?
Mats: – Att driva allmängiltiga branschfrågor och utveckla branschen. Att lyfta frågor som säkerhet, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. Att skapa opinion. Historiskt sett så var ju de entreprenörer som vi representerar tidigare en del av branschorganisationen Svensk Energi, numera Energiföretagen. Nu, tio år senare, är entreprenörerna är frikopplade från de stora energiföretagen och det finns ingen som driver frågorna som rör dem. Visst fångas en del frågor upp, men långt ifrån alla.

Vilka är med?
A: – I dagsläget är vi nio företag: Vattenfall Services Nordic AB, One Nordic AB, Eltel Networks Infranet AB, ABEKA, Linjemontage i Grästorp AB, Infratek Sverige AB, Energiservice Skellefteå AB, ATS Kraftservice AB samt före detta Otera Ratel AB numera Craftor AB. Totalt sysselsätter våra medlemmar närmare 4 000 personer.

Hur har mottagandet av en ny branschorganisation varit?
M:– Jag har träffat politiker, elnätsbolag, andra branschorganisationer och myndigheter och alla har varit positiva till initiativet. Tillsammans kommer vi att bidra till att utveckla branschen vidare.

På vilket sätt kommer ni att driva era frågor?
M: – Vårt första fokus har legat på att etablera oss som en röst i debatten och i branschen. Nu, efter sex månader, är vi där och kommer att börja jobba mot myndigheter, politiker, nätbolag och andra bolag.

Vilka frågor är viktigast just nu?
M: – Ett prioriterat område är arbetsmiljö och elsäkerhet. Nummer ett är frågan om en säker arbetsplats, ingen ska behöva skadas eller förolyckas på jobbet. Vi har arbetat fram ett gemensamt ställningstagande som förankrats med de stora nätbolagen och Energiföretagen, vilket ger en bra plattform för vidare arbete med arbetssäkerhet. Ett annat exempel är kraven på arbetskläder, att det ska se lika ut hos alla nätbolag. I dag kan varje nätbolag ha sina egna krav, vilket gör att våra medlemmar, lite tillspetsat, kan behöva olika säkerhetsutrustning hos varje kund. Där behöver vi titta på hur vi kan hitta gemensamma kravlistor. Vi vill också jobba för att elsäkerhet och arbetsmiljö ska vara lika hög på alla arbetsplatser i Sverige, oavsett om det är svensk arbetskraft eller om den kommer utomlands ifrån.

M: – Ytterligare ett område som vi fokuserar på är kompetensförsörjningen. Hur kan vi göra branschen mer attraktiv för unga? Hur kan vi underlätta för de som vill byta till vår bransch från en annan? I dag är inte yrkesutbildningar på gymnasiet lika attraktiva, bland annat på grund av att man inte längre får högskolekompetens. Dessutom är det få skolor som erbjuder utbildning inom Elkraft. Installationsföretagen har därför startat en bransch-skola i samverkan med Åsbro kursgård som erbjuder just det, där vi erbjuder gymnasieskolor med El- och Energiprogram att lägga vår utbildning som en del av sin kursplan. Tyvärr är det än så länge bara på försök, så vi pratar med politiker för att försöka få den utbildningen permanent, liksom ge Yrkeshögskolor mer långsiktiga avtal som gör att de vågar satsa, vilket inte är läget i dag.

M: – Vi vill också få till lösningar som underlättar för den som vill yrkesväxla till vår bransch från en annan, genom att man ska kunna gå som lärling hos ett elföretag och samtidigt kunna plugga på arbetstid. För att få till dessa lösningar behövs det statligt stöd, vilket vi jobbar för.

A: – Vi ska även bli mer synliga ute i skolor. Inte bara gymnasium, utan även i grundskolor. Branschen har behov av många olika typer av intressanta kompetenser.

A: – Ytterligare ett område där vi behöver bli bättre är att hitta kompetens bland nyanlända. Hur kan vi nå dem och få in dem i branschen?

Vilka utmaningar står ni inför närmaste tiden?
M:– Kompetensen är den enskilt största utmaningen. Det handlar inte bara om kompetensförsörjning, utan även kompetensutveckling. Hur kan vi utvecklas som bransch för att möta utvecklingen i samhället? Det är mycket som ska göras för att nå de mål som är satta inom Sverige och EU. Kompetensen är grunden för att ens ha en chans att nå dessa.

A: – Vi lever i en allt mer digitaliserad värld och det påverkar även vår bransch. Vi måste kompetensutvecklas och hitta nya medarbetare för att hänga med och kunna hantera de nya utmaningar och möjligheter som kommer med detta.

M: – Vi behöver också bli mer jämställda. I dag är det övervägande män som jobbar i branschen, vi behöver bli en attraktiv bransch även för kvinnor. En så enkel sak som att det inte finns heltäckande sortiment av arbetskläder i kvinnomodeller skapar utmaningar. Vår arbetskultur behöver också bli mer välkomnande för kvinnor.

Vad ligger närmast i tiden?
M: – Att se över hur vi kan få till en närmare samverkan med elnätsbolagen. De är våra medlemmars kunder och deras önskemål är viktiga. Hur kan vi bli mer rationella och effektiva?

FAKTA SVERIGES ELKRAFTENTREPRENÖRER
En branschorganisation för entreprenörer inom elkraftområdet. Organisationen arbetar för goda näringsvillkor och verkar för sunda och ändamålsenliga affärsprinciper samt är ett forum för allmängiltiga branschfrågor. Organisationen verkar också för att skapa ett intresse för branschens framtida kompetens- och rekryteringsbehov.

Medlemmar är Vattenfall Services Nordic AB, One Nordic AB, Eltel Networks Infranet AB, ABEKA, Linjemontage i Grästorp AB,Infratek Sverige AB, Craftor AB, Energiservice Skellefteå AB och ATS Kraftservice AB