Intervju med Karen Kruger, IT-Direktör och Hållbarhetsansvarig på Elektroskandia

Volt-redaktionen fick en pratstund med IT-Direktör Karen Kruger som berättade om Elektroskandias fokusområden inom IT, digitala satsningar samt Elektroskandias hållbarhetsarbete som hon också ansvarar för.

Hej Karen, berätta, vilka områden är i fokus just nu?
– Det som står högst upp på listan nu är integration mellan oss och våra kunder, IT-säkerhet , vidareutveckling av Elektroskandia.se och vår app samt fortsatt implementering av vårt CRM-
system,. Inom varje område är det ett antal utvecklingsprojekt som pågår på vår avdelning.

Har era kunder blivit mer digitala?
– Ja, här sker en stor utveckling och vi kan se att digitaliseringen hos kunderna ökar hela tiden. Många av våra stora kunder har jobbat med detta i flera år men där vi nu ser störst ökning är bland de mindre elinstallatörerna. Allt fler önskar få orderbekräftelse och faktura digitalt och kopplar ihop sitt affärssystem med vårt. Att jobba på detta integrerade sätt underlättar för alla parter.

– I våra butiker kan vi se att möjligheten till att själv skanna sina varor har mottagits mycket väl. Genom att själv skanna varorna och checka ut kan kunderna handla snabbare och det blir också oftare mer rätt på underlaget. Ett exempel på att kunderna verkligen uppskattar det här med självskanning är från Visbybutiken där hela 65 procent av ordervärdet i mars månad var inskannade av kunderna själva!

Vad innebär ert byte av CRM-system?
– Med vårt nya CRM-system kan vi ge ännu bättre service till våra kunder. I systemet, som har implementerats de senaste tre åren, finns all information och dokument samlat kring alla våra kunder. Våra säljare jobbar i samma system och alla har snabb tillgång till aktuell information kring respektive kund. Kunderna har sin vy från CRM-systemet under ”Mina sidor” på elektro­skandia.se. Här kan de snabbt få information om offerter, leveranser etc. ”Mina sidor” utvecklas hela tiden, och vi informerar om nyheter varje vecka på vår webb.

Berätta lite om ert arbete med IT-säkerhet.
– Att hålla högsta möjliga IT-säkerhet blir är något vi jobbar stenhårt med. Vi verkar i en tid då alla arbetar mer digitalt och det gäller att säkra upp våra olika system för att förhindra risken för intrång och skador och samtidigt skydda de person- och företagsuppgifter som vi har i våra system.

Hur framskrider ert hållbarhetsarbete?
– Arbetet med hållbarhet är prioriterat hos såväl Elektroskandia som vårt moderbolag Sonepar. Ett exempel är den utbildning av personalen kring koldioxidförbrukning som Sonepar genomförde under 2020 och där Elektroskandia i Sverige var ett av de utvalda pilotländerna. Under november och december utbildades över 800 anställda vid Elektroskandia. Målsättningen med utbildningen var att påvisa vikten av att sänka koldioxidförbrukningen i världen och vad man kan göra själv som enskild person. Vi har också inom vårt arbete möjlighet att påverka koldioxidförbrukningen genom att föra dialog med våra kunder, kring att exempelvis ha färre leveranser och beställa hela istället för brutna förpackningar. Även från leve­rantörshåll kan man vara med och påverka genom att de exempelvis optimerar förpackningarna och leveranstillfällen. Det pratas mer och mer om cirkulär ekonomi, som innebär vad flera företag tillsammans kan göra för att minska CO2-avtrycket. Vi som grossist måste framöver samarbeta mer med kunder och leverantörer kring detta.

– Hållbarhet är en allt viktigare fråga idag oavsett storleken på företag. Allt fler installatörer får frågor kring hur de arbetar hållbart från sina kunder och då gäller det att kunna svara upp.