Värt att veta om  utomhusbelysning

Värt att veta om utomhusbelysning

Sommaren är här och vi rör oss allt mer utomhus. Många ägnar sin tid åt att arbeta i trädgården, och här kan du som är installatör komma med goda råd! I grund och botten handlar ljussättning utomhus om att skapa en trivsam miljö där vi kan känna oss hemma. Avsätt gärna lite tid för att planera belysningen i en trädgård - det ger ofta ett bättre resultat.

Funktionellt och dekorativt
Ljussättning av trädgård består av både funktionellt och dekorativt ljus. Den funktionella belysningen hjälper dig att navigera och röra dig i trädgården. Ljuset bidrar till att du känner dig trygg och vet var du ska ta vägen. Funktionell belysning är den som ska vägleda en besökare, precis som vägskyltar när du kör bil. Den kan visa var du ska parkera bilen, vilken entré som är huvudentré eller vilken väg som är bäst att ta till altanen.

Dekorativ belysning handlar om att framhäva det som är unikt för trädgården. Att skapa effekter, till exempel belysa en buske, en mur eller ett föremål. Med dekorativ belysning skapar du ”rum i rummet” och bidrar till att trädgården känns hemtrevlig och ombonad. Det är när funktionell och dekorativ belysning harmoniserar som det skapas en trygg och vacker miljö, en helhet.

”En lyckad ljussättning utomhus skapar en vacker utsikt året om, och suddar ut gränserna mellan ute och inne. Det handlar om att kunna orientera sig och uppfatta platsen som du ser den dagtid utan att bli bländad.

Belys växtlighet
Att belysa träd är i de flesta fall mycket effektfullt, men välj de som ska belysas med omsorg. Du behöver inte alltid belysa alla – ibland räcker det med ett par. Välj gärna markstrålkastare på spett där du har möjlighet att rikta ljuset på det du vill belysa.

Tänk på att placera produkterna så att de inte bländar. En markinfälld armatur i trädgården kan döljas bakom en växt eller till exempel en stenläggning. Använd gärna flera små ljuspunkter för att belysa trädgårdens växtlighet så som buskar och rabatter. Låga effekter är energisparande och samtidigt en fördel då alltför stora kontraster kan upplevas bländande. Var inte rädd för att lämna obelysta ytor. Det är variationer som ger ett helhetsintryck.

Enkelt för altanen
Det kan vara både dekorativt och funktionellt att använda sig av accentbelysning i ett trädäck och övriga trädgården. Genom att belysa olika typer av material får man en intressant och varierande upplevelse. Med armaturer för trädäck kan du till exempel belysa och markera trappsteg. Det går även att belysa ett plank eller förstärka formen på en uteplats.

Genom att följa några fasta steg i ljusplaneringen kan du försäkra dig om ett bättre slutresultat och nöjdare kund.

1. Fundera över vilka förutsättningar miljön har. Risken för bländning är större i mörkare omgivning. Använd istället flera ljuspunkter med låga effekter. Välj belysning efter hustyp och stil.

2. Fördela belysningen. Markera på en ritning var det kan passa med belysning vid gångstråk, entréer och uppfarter.

3. Dekorera mera! Välj ut växtlighet i form av träd, spaljéer och rabatter att belysa. Skapa rumskänsla genom att belysa plank och rama in uteplatser med ljus.

Detta är ett utdrag ur Volt nummer 5 sommar, 2018.