Vid Kobergs egendom, söder om Trollhättan, har en ny, stor och modern slaktgrisanläggning byggts upp.

10 500 grisar skyddas av aspirerande rökdetektorsystem

Vid Kobergs egendom, strax söder om Trollhättan, har man under det senaste året byggt upp en ny, stor och modern slaktgrisanläggning. I den tuffa och dammiga miljön krävdes ett brandlarm med prestanda utöver det vanliga – SecuriRAS aspirerande rökdetektorsystem från Securiton.

Koberg är bland annat känt för sina jaktarrangemang och julmarknader och utöver det har man verksamheter inom fastigheter, skog och växtodling samt nu även grisproduktion. Carl-Otto Swartz, jordbrukschef Koberg Förvaltning AB berättar om bakgrunden till byggandet av grisstallet:

- Då egendomen varit kreaturslös i 20 år och utan gödsel från djurproduktion har mullhalten i jorden urlakats vilket försämrat spannmålsodlingen. Med en egen grisproduktion skulle vi kunna åtgärda detta och samtidigt få ett bra kassaflöde till företaget.

Förädling av den egna spannmålen och nyttjande av naturgödseln är en stor del av strategin för denna satsning. Naturgödseln är tänkt att förädlas till biogas, och den rötade gödseln läggs ut på åkrarna. Detta medför betydande minskning av inköpt mineralgödsel som är baserat på fossilenergi.

Carl-Otto Swartz, jordbrukschef Koberg Förvaltning A

Tillväxt på drygt 1 kilo per dag
- Första spadtaget togs vid årsskiftet 2021-22 och de första djuren kom in i november 2022. Hela stallprojektet är uppfört av danska byggbolaget Gråkjaer. Den totala ytan på anläggningen är cirka 13 000 kvadratmeter och vi har plats för 10 500 grisar. Vi köper in grisarna när de väger cirka 30 kg och när de lämnar för slakt har de varit här i 14 veckor och väger då mellan 120 till 125 kg. Vi räknar med att de har en tillväxt på cirka 1100 till 1200 gram per dag! Vi föder nu upp 700 grisar i veckan, något vi räknar med senare ska öka till cirka 850 i veckan, säger Carl-Otto Swartz.

Modern teknik
I stallarna har man installerat mycket ny teknik för att främja djurvälfärden och arbetsmiljön. Fyra personer arbetar på anläggningen och deras främsta roll är att övervaka och underhålla de olika systemen. Mycket är automatiserat, bland annat utfordringen av grisarna som sker med individuell styrning, tvättning av stallarna med hjälp tvättrobot samt ventilationsutsug för att minska ammoniaken i stallarna.

- Med hjälp av AI-teknik kan vi enkelt hålla kontroll på vikten hos varje gris. Grisarna fotograferas löpande, automatiskt ur olika vinklar och vi kan på så sätt mäta varje gris på längd och bredd för att se när den kommit upp i målvikten. Vi behöver därför inte störa djuren och väga dem manuellt.

Dammig miljö
När det gällde brandlarm till anläggningen blev Patrick Eriksson, projektledare Säkerhet Assemblin El i Trollhättan, kontaktad av Koberg Förvaltnings försäkringsbolag.

- Jag åkte ut tillsammans med Länsförsäkringar ut för att titta på lokalerna och se vilken typ av brandlarm som skulle vara den bästa lösningen. Anläggningen bestod förutom av själva grisstallet även en personaldel och en foderdel. Då miljön i grisstallet är väldigt dammig, smutsig och aggressiv insåg jag snabbt att ett aspirerande rökdetektorsystem skulle vara den bästa lösningen, säger Patrick Eriksson.

Patrick Eriksson, projektledare Säkerhet Assemblin El i Trollhättan och Johan Jacobsson Elektroskandia

Lätt att underhålla
Ett aspirerande rökdetektorsystem består av en centralenhet med en högkänslig rökdetektor samt samplingsrör med samplingshål. Den stora fördelen med ett aspirerande system är att det snabbt varnar då det suger in rök i rören, täcker stora ytor samt att det är lätt att underhålla. Det är bara att blåsa rent samplingsrören med tryckluft.

- Jag kontaktade Johan Jacobsson på Elektroskandia för att gå igenom projektet. Vi har en lång tradition med Elektroskandia och använt oss av deras brandlarm från Securiton under många år. Vi kan deras system, är nöjda med dem samt deras snabba leveranser och bra support, säger Patrick.

- Min roll var att ta fram rätt produkter till rätt pris samt säkerställa leveranserna. De är väldigt kompetenta på Assemblin i Trollhättan och jag behövde bara stämma av de produkter och mängder som Patrick redan valt. Då det var ont om tid fick vår leverantör Securiton verkligen visa sin styrka och vi kunde få all materiel levererad på rekordtid, säger Johan Jacobsson, NKAM Säkerhet Elektroskandia.

Heltäckande brandskydd
I grisstallet installerades ett aspirerande rökdetektorsystem bestående av 15 st SecuriRAS, en i varje stalldel som en egen brandcell, och kompletterades med cirka 70 meter samplingsrör till varje enhet. SecuriRAS ASD 535-3HD är anpassad för tuffa miljöer med IP-klass 66, lackade kretskort på både central och sensor. I övriga delar i byggnaderna installerades SecuriFire brandlarm med vanliga multidetektorer.

- Det här har varit ett jätteintressant uppdrag från början till slut, där vi kunnat leverera ett heltäckande brandskydd av högsta kvalitet. Den stora utmaningen med jobbet har annars varit att arbeta i ett grisstall i full drift. Men allt har fungerat bra tack vare ett bra samarbete med alla inblandade personer, säger Patrick Eriksson.

Se filmreportage från projektet här:

Volt 8 -23. Aspirerande rökdetektorsystem skyddar grisar on Vimeo.