Förutom all elmateriel till projektet så tog Elektroskandia även fram ett komplett förslag på belysning. Cardi-strålkastaren T300 M Area lyser nu upp utomhusområdet.

Belysning & installationsmateriel till KION - nytt nordiskt distributionscenter i Vaggeryds kommun

Tyska Kion Group, världens näst största tillverkare av gaffeltruckar och lagerutrustning, är nu i full gång med att etablera ett nytt nordiskt distributionscenter och lager på södra Stigamo i Vaggeryds kommun. Gränna Eltjänst, som ansvarar för all elinstallation, valde Elektroskandia till leverantör av belysning och övrig installationsmateriel.

Jönköping ligger geografiskt strategiskt till ur transportsynpunkt och i området byggs allt fler logistikanläggningar. Ett av dessa är till Kion Group och vid deras nya distributionscenter och lager kommer man sköta all reservdelsförsörjning för varumärkena Linde Material Handling och STILL i Sverige, Norge, Finland och Danmark samt återförsäljarna i respektive land. För ändamålet låter Aspehof Fastigheter bygga en helt ny lokal, med en yta om cirka 6 500 kvadratmeter.

- Vi fick det prestigefyllda uppdraget av byggföretaget YLAB att ansvara för installation av el, belysning, nätverk, fiber samt inbrottslarm och passersystem. Ett helhetsåtagande med andra ord, berättar Oscar Lager, projektledare Gränna Eltjänst.

Hjälp med belysningsberäkningar
Gränna Eltjänst är ett anrikt företag bestående av 30 kompetenta elektriker med stor erfarenhet. En av företagets styrkor är att man själva sköter projekteringen vilket gör att man kan vara flexibel och snabbt hitta kostnadseffektiva lösningar.

- Under hösten startade projektet för vår del då vi efter att ha fått kundens krav kunde sätta igång med projekteringsarbetet. Jag tog direkt kontakt med Mats Rustan på Elektroskandia för att tillsammans gå igenom den materiel som skulle krävas, säger Oscar Lager och fortsätter:

- Vårt samarbete med Elektroskandia har utvecklats under många år, känner varandra väl och vi har daglig kontakt med dem i butiken i Jönköping. Det är bekvämt med Elektroskandia, vi får alltid hjälp med bra underlag och belysningsberäkningar. Dessutom jobbar de i ett högt tempo, något som passar vår verksamhet.

- Förutom all elmateriel till projektet så gällde det för oss att ta fram ett komplett förslag på belysning, till såväl lagerdelen som kontor samt utomhus. För förslag på lämpliga armaturer och belysningsberäkningar kontaktade jag vår ljusdesigner Jeanette Johnsson, säger Mats Rustan.

Oscar Lager, Gränna Eltjänst samt Robert Bergman och Mats Rustan, Elektroskandia.

.Samtliga armaturer av fabrikat Cardi
Samtliga belysningsarmaturer till projektet är av fabrikat Cardi. Till lagerdelen valdes Tryggve Bas XXL, som är en industriarmatur med högt ställda krav på energieffektivitet. Totalt blev det cirka 270 stycken Tryggve Bas XXL, de flesta av modell Medium som monterades där det var högt i tak och dessutom modell Bred där det var lägre takhöjd. I kontorsdelen valdes ett urval av armaturer ur Cardis breda sortiment, däribland DL150, Milli, Helios, Vektor Bas, Plato II samt nödbelysning.

- För belysning utomhus levererade vi 6 stycken strålkastare ST Area 120, komplett med 12 meters stolpe samt fundament och dessutom 7 stycken T300 M Area. Det var kort byggtid vilket ställde krav på snabba leveranser, något som vi lyckats med, kommenterar Robert Bergman, teknisk innesäljare på Elektroskandia.

Tidspressat
- Vi kom in i lokalerna i mars och det har varit en kort tidsplan och ett pressat schema, som i de flesta projekt. Vi har sju montörer på plats som arbetat med projektet metodiskt men i ett högt tempo. Allt har flutit på bra med få krockar med andra entreprenörer trots att vi är många inblandade. Dessutom har Elektroskandia levererat planenligt. Inom några veckor är det driftsättning och vecka 21 är det slutbesiktning. Vi har under hela projektets gång haft ett givande samarbete med alla inblandade parter och är övertygade om att det kommer bli ett bra slutresultat, avslutar Oscar Lager.

Se filmreportage från projektet här:

Volt 6 -22 Belysning & installationsmateriel till KION on Vimeo.