Den nya Willysbutiken öppnar under våren.

Personlig service och precisa leveranser avgörande vid etableringen av Willys Hemma-butik i Göteborg

- För oss är det viktigast att vi kan leverera en bra slutprodukt i tid och att vår beställare är nöjd. Därför uppskattar vi vårt samarbete med Elektroskandia - de har hög tillgänglighet, säkra leveranser och snabb återkoppling med besked kring produkter, priser och leveranser. Detta var inte minst viktigt i vårt senaste projekt med den nya Willys Hemma-butiken i Göteborg, säger Magnus Österholm, avdelningschef WH Elektriska AB.

Idag finns det drygt 200 Willys-butiker över hela landet, varav ett femtiotal utgörs av närbutiker, Willys Hemma. Den nya Willys Hemma-butiken i Göteborg ligger på Första Långgatan, mitt i utvecklingsområdet Masthuggskajen, där en helt ny stadsdel är på väg att växa fram. Nya kontor, butiker och parkområden kommer att ta plats och cirka 1 300 nya bostäder ska byggas.

- Vi arbetar mycket med lokalanpassningar och bland våra största kunder kan nämnas fastighetsbolagen Wallenstam, Klövern och Platzer. Det här projektet började för oss redan förra sommaren då vi hjälpte fastighetsägaren Wallenstam med att riva ur och demontera all el i lokalen, som är på cirka 1 750 kvadratmeter, säger Magnus Österholm.

Lokalanpassning
Wallenstam gick sedan ut med en upphandling om anpassning av lokalen enligt Willys önskemål. Upphandlingen som totalentreprenör vanns av WH Bygg AB, som utsåg WH Elektriska till underentreprenör ansvarig för installation av kraft och belysning. Bägge företagen ingår i WH Bolagen, som är unikt i sitt slag genom att erbjuda fem olika hantverkstjänster, bygg, el, rör, måleri och golv, under samma tak.

- Vi började vårt arbete i november och butiken ska öppna senare under våren, så det är ett ganska pressat tidsschema. Därför var det extra viktigt för oss att välja en leverantör av elmateriel som vi kunde lita på till hundra procent, säger Magnus Österholm och fortsätter:

- Vi handlar normalt det mesta inom elmateriel från Elektroskandia. Jag har god personlig kontakt med många av deras medarbetare och de ger oss alltid bra, personlig service. De återkopplar och ringer tillbaka när man har frågor samtidigt som vi vet att de levererar i tid. Visst är priset också en faktor, men det är inte allt. För oss är det viktigast att vi kan leverera en bra och högkvalitativ slutprodukt och att vår beställare är nöjd. Elektroskandia kunde ge oss bäst förutsättningar även i detta projekt och därför valde vi dem som leverantör.

Magnus Österholm, WH Elektriska och Henrik Örtengren, Elektroskandia

Ger kunden de bästa förutsättningarna
På Elektroskandia har det främst varit utesäljaren Henrik Örtengren och tekniske innesäljaren Felix Schleifstein som arbetat med det här projektet.

- Vi har ett nära samarbete med WH Elektriska sen tidigare och de är otroligt bra att jobba med. De har hög kompetens och är självgående. Det här projektet har flutit på väldigt bra och till stor del tror jag det beror på att vi gått igenom allt ordentligt från start, lagt upp objektet och gett kunden de bästa förutsättningarna. Det här gör att det sen varit enkelt för dem att beställa löpande via vår app i mobilen. Jag har främst hjälpt dem med anskaffning av centraler och nödbelysning och även funnits med i bakgrunden hela tiden för att kunna svara på frågor och ge support, men annars har de beställt det mesta själva digitalt, säger Felix Schleifstein.

Beställer via mobilen
Magnus Österholms roll har varit projektledare, vilket inneburit att han lagt upp strukturen initialt, ansvarat för större inköp, som till exempel centraler och armaturer samt varit stöd för montörerna. Jonas Stenberg, ledande montör på WH Elektriska är den som dagligen drivit projektet.

- Trots en tajt tidsberäkning så har arbetet gått över förväntan, mycket tack vare att vi hade ett bra team på plats. En framgångsfaktor har också varit att vi från början tog höjd för att det kunde bli komponentbrist och leveransförseningar, som det nu efter covid-19 är inom de flesta branscher. Vi kom därför överens med Elektroskandia om att beställa en stor del materiel direkt i god tid, till exempel vägguttag, strömställare, kopplingsdosor samt armaturer. Det har fungerat bra och löpande har vi sen beställt materiel snabbt och enkelt via mobilen, med leverans dagen efter. Vi ligger bra till i projektet, har slutfört största delen, nu är det endast kompletteringar kvar och vi spänningsätter nästa vecka, avslutar Jonas Stenberg.

Se filmreportage från projektet här:

Volt 4 -22 Precisa leveranser till Willys-butik on Vimeo.