Puls Arena – ett stort projekt genomfört på kort tid

Puls Arena – ett stort projekt genomfört på kort tid

Intresset att utöva olika sporter, att motionera och hålla sig i form ökar och för att tillgodose behovet byggs det allt fler gym och idrottsanläggningar runt om i SverigeByggnationen av Puls Arena startade i mitten av april och i augusti ska det vara klart. Det är en träningsanläggning med två våningar och en yta på cirka 6000 kvadratmeter. Ett stort och utmanande projekt för installatören Elcenter i Skövde.

I stadsdelen Trädgårdsstaden i Skövde byggs nu Puls Arena. Det kommer bli en anläggning utöver det vanliga, som utöver gym och gruppträning även inrymmer padelhallar, konferensanläggning och mycket mer.

- Vi har tidigare varit med och utfört installationer på ägaren Peter Lundells gym i Skövde, Falköping, Tidan och Hjo, men inget av dessa projekt har varit lika stort som detta, berättar Niklas Klint, Elcenter i Skövde.

Niklas Klint, Elcenter i Skövde

Gym i två våningar och nio padel-banor
Puls Arena kommer bland annat ha nio padel-banor samt gym i två våningar.

- Vi fick uppdraget att genomföra all elinstallation samt belysning i anläggningen och så fort detta var klart kontaktade vi utesäljaren Christian Bengtsson på Elektroskandia. Oavsett projekt så köper vi det mesta av Elektroskandia då vi sen länge har ett bra samarbete med dem. Vi vet vad de kan erbjuda och får alltid bra support. Till Puls Arena hjälpte de oss bland annat med att projektera belysningen och till viss del kanalisation och kabelstegar, säger Niklas Klint.

Kort projekteringstid
- Det var extremt kort projekteringstid och vi hade en tät dialog med såväl Elcenter som beställaren. Jag gick igenom behovet och tog fram offert på all materiel till projektet. Samarbetet fungerade smidigt och vi kunde lösa det på ett rationellt och kostnadseffektivt sätt, säger Christian Bengtsson och fortsätter:

- Vår ljusdesigner Malin Thyberg kom in på ett tidigt stadie för att projektera belysningen och ge förslag på armaturer. Hon fick ritningar att utgå ifrån och tog sen fram olika förslag.

Belysning av fabrikat Cardi
Alla belysningsarmaturer i Puls Arena, förutom till padel-banorna, är av fabrikat Cardi och totalt är det mer än 660 stycken som installerats, däribland modellerna Stea Pro Tilt, Helios, Plato II, Luni och Fuego. Belysningen är DALI-styrd för att kunna styras individuellt i de olika salarna.

- Malin Thyberg har gjort ett jättejobb med detta projekt och belysningen har verkligen blivit bra. Vi är tacksamma över att hon finns och att vi kan få den avlastning som hennes jobb innebär. Det här är ett jätteprojekt för vår del, vi är totalt fem man på firman och två av oss är nu på Pulse Arena hela tiden och i slutet av projektet kommer vi nog behövas alla man för att bli färdiga i tid. Samtidigt som det är en utmaning, med dels detta projekt samt jobb till övriga kunder, så är det kul att testa vad vi klarar av. I mitten av augusti ska det hela vara klart, avslutar Niklas Klint.

Se filmreportage från projektet här:

Volt 9 - 21 Puls rena, stort projekt på kort tid on Vimeo.