Rönnby Samfällighet i Västerås.

Samfällighet laddar upp med 264 laddboxar

När Rönnby Samfällighet i Västerås skulle investera i laddboxar var kraven bland annat, hög produktkvalitet, enkelt handhavande och bekymmerslös administration. Valet blev laddboxen Garo Entity Pro 22, som nu installeras av KraftTech. Elektroskandia levererar och totalt gäller det 264 stycken laddboxar.

I slutet av förra året kom förfrågan på upphandling av laddboxar till Rönnby Samfällighet in till KraftTech, där Örjan Lind är verksamhetschef.

- Vi har fokus på infrastruktur inom elkraft och arbetar bland annat med säkring av elnät, installation av laddboxar och mätning. Sedan ett par år har vi också ett dotterbolag, Laddvaruhuset, som bara sysslar med elbilsladdning. Det är ett bra komplement till våra elnätsjobb, säger Örjan Lind och fortsätter:

- Rönnby Samfällighet ville ha förslag på en driftsäker och lättanvänd laddbox för sina medlemmar. Den skulle även vara bekymmerslös för föreningen att administrera.

Örjan Lind, verksamhetschef, tillsammans med Stefan Johansson, VD Krafttech

Jämförde olika fabrikat
Med dessa krav som utgångspunkt gick KraftTech systematiskt tillväga och jämförde olika fabrikat och alternativ för att hitta den bästa lösningen. Valet föll slutligen på Entity Pro 22 från Garo, som nyligen lanserats på marknaden. Krafttech gick därefter ut med en förfrågan till samtliga elgrossister om leverans.

- Jag besökte KraftTech i Sala och efter att ha gått igenom förutsättningarna kontaktade vi tillsammans Garo för att få mer info kring produkten och dess möjligheter, säger Malin Runebert, utesäljare Elektroskandia.

Malin Runebert, utesäljare Elektroskandia

Kompetent laddbox
Intresset på marknaden är mycket stort för Garo Entity Pro 22, som har ett flertal produktfördelar.

- Det är en väldigt kompetent laddbox som kan konfigureras helt efter användarens krav. Bland fördelarna märks att alla skydd är inbyggda och det räcker med att gå ut med matningen till en box, för att därifrån kan man gå vidare till de övriga i systemet. Boxen är uppkopplad och det är ett öppet gränsnitt, vilket innebär att vi alltid kan kommunicera med andra system, exempelvis olika betaltjänstoperatörer. En annan fördel med Garo Entity är att vi kan lastbalansera i upp till fyra nivåer. Lastbalanseringen är alltid lokal och kommunikationen mellan laddbox och lastbalanseringsenhet kan ske både trådat och trådlöst. I höst lanserar vi också en modell av laddboxen för villaägaren, Entity Compact, säger Marcus Löfgren, projektsäljare på Garo.

Trygga leveranser
Totalt gäller det 264 st laddboxar som skall installeras, vid varje bilplats i samfällighetens garagelängor.

- Vi valde Elektroskandia som grossist och leverantör av laddboxarna. De hade det bästa erbjudandet, vi fick bra hjälp av Malin och de kunde garantera snabb leverans, säger Örjan Lind.

Elektroskandia lagerför Entity Pro 22 och levererar 60 st laddboxar åt gången efter avrop. De första 60 levererades redan dagen efter beställningen!

- Samarbetet med Elektroskandia fungerar jättebra och vi känner oss trygga med leveranserna. Vi började vårt arbete i maj och beräknas vara klara med installationen av samtliga laddboxar i juli. Det är uppbyggt med nio olika serviser från vilka vi har matning till en masterbox i varje garagelänga och från den går vi sedan vidare med en kabel till slavboxarna. Varje garagelänga har sin egen, dynamiska lastbalansering. Föreningen har valt att samarbeta med Eways, som debiterar varje bilägare direkt för förbrukad el. Ett smidigt system som gör att Rönnby Samfällighet inte får något extraarbete.

- Nästa steg är att elleverantören kommer med nyanslutningen efter sommaren. Därefter går det snabbt för oss att driftsätta anläggningen och vi beräknar att vara klara någon gång i september-oktober, säger Örjan Lind.

Se filmreportage från projektet här:

Volt 8 -23. 264 laddboxar till samfällighet on Vimeo.