Genom samarbete med Elektroskandia kan man enkelt skräddarsy de elanläggningar som krävs på Svenska Mässa i Göteborg.

Skräddarsydd elanläggning till mässa

På Svenska Mässan i Göteborg är det alltid nya, spännande event på gång. Då gäller att snabbt och rationellt kunna bygga om och anpassa lokalerna till aktuell mässa, konferens eller kongress. Genom samarbetet med Elektroskandia kan man enkelt skräddarsy de elanläggningar som krävs.

Svenska Mässan gästas varje år av drygt en miljon besökare som deltar i det 30-tal mässor och 100-tals konferenser och kongresser som arrangeras. Mässan har en egen driftorganisation med tekniker, varav tre med elkompetens. För större projekt anlitas elentreprenörer. Christer Djerf är eldriftansvarig på Svenska Mässan och ansvarar även för hissar, rulltrappor, portar och säkerhetssystem.

-Vi arbetar med ständiga förbättringar när det gäller el och vi har oftast mellan fem till 10 elektriker inne här på mässan som jobbar med olika projekt. Det finns alltid något som ska underhållas samtidigt som vi hela tiden tittar på områden där det finns förbättringspotential, säger Christer Djerf.

Lyssnar på behoven
Svenska Mässan har sedan flera år samarbete med Elektroskandia då det gäller inköp av diverse elmateriel.

-Elektroskandia är en av våra leverantörer på området. De har ett heltäckande sortiment, är duktiga på att lyssna på våra behov och att ta fram speciallösningar. De ser också till att hålla oss uppdaterade på nyheter och under förra året var vi på besök i deras kontor i Mölndal där vi fick en visning av Mennekes produkter, inom bland annat industristickproppar och -uttag, säger Christer.

Kort därefter återkom Svenska Mässan till Elektroskandias utesäljare på Industri Niklas Sandin, med en förfrågan på 10 centraler och 32 uttagsboxar av fabrikat Mennekes.

-Vårt behov var att slippa dra gummikablar då vi bygger om till våra olika events utan istället ha fasta anslutningspunkter. Det går fortare att bygga upp mässor med fasta anslutningspunkter och därför beslöt vi att investera i nya centraler. Vi tittade på olika modeller och fabrikat men fastnade till slut för Mennekes, inte för att de var billigast men de var robusta och kunde anpassas efter våra behov, säger Christer.

Christer Djerf, Svenska Mässan och Niklas Sandin, Elektroskandia.

Specialbeställda
Svenska Mässan lämnade specifikation på hur de ville ha utrustningen till Elektroskandia och fick sen ritningsförslag och offert.

-Totalt gällde det 10 vägghängda centraler anpassade efter kundens önskemål. Dessa centraler lät vi vår samarbetspartner Rimeda bygga. De ville även ha 32 uttagsboxar med vinklade uttag, för montering i taket. Dessa boxar, med nätverksuttag och CEE-uttag i samma kapsling, specialbeställde vi från Mennekes i Tyskland. Dessutom levererade vi även tre stora fördelningscentraler och cirka 4.5 km kabel till detta projekt, säger Niklas Sandin.

Mer rationellt och flexibelt
Under hösten installerades centralerna och uttagsboxarna av Svenska Mässans entreprenör Särö Eltjänst AB.

-De vägghängda centralerna sitter utmed en lång vägg med cirka 10 meter mellan centralerna och med dessa fasta anslutningspunkter kommer vi nu kunna jobba mer rationellt när vi bygger upp olika mässor. Uttagsboxarna är monterade i taket på våra höghallar för ökad flexibilitet och enkel anslutning av el till montrar från taket. Vi kommer också styra uttagen via KNX för till- och frånslag av belysningen i montrarna. För att minska belastningen på den hängande kabeln, som är relativt tung, är uttagsboxarna försedda med vinklade uttag. Det blir alltid lite pusslande med tider för att kunna få till installationer här på mässan så vi inte stör verksamheten, men allt har fungerat bra och vi är mycket nöjda med resultatet och lösningen, avslutar Christer Djerf.

Se filmreportage från projektet här:

4 -24 Skräddarsydd elanläggning till mässa on Vimeo.