Elgiganten lanserar Singles Day tillsammans med The Fat Jewish

Elgiganten tar hjälp av internet-fenomenet The Fat Jewish för att lansera Singles Day i Sverige.Singles Day är världen största shoppingdag och infaller alltid den 11/11.

Fenomenet startade i Kina på 90-talet och har gått från att vara en dag då man firar alla singlar till att bli en dag där man unnar sig själv något extra, oavsett relationsstatus. Den närmaste explosionsartade tillväxten för Singles Day har gjort att dagen har spridit sig långt utanför Kinas gränser.

– Singles Day kommer att bli lika stort som Black Friday på sikt. Idag är det däremot få i Sverige som vet vad Singles Day är, så vi är väl medvetna om att vi måste göra ett starkt första intryck med den här lanseringen, säger Johan Järnliden, Marknadschef på Elgiganten.

Kampanjen frontas av Internet-fenomenet The Fat Jewish som för första gången samarbetar med ett nordiskt varumärke. I filmerna tar han Singles Day till nästa nivå genom att faktiskt dejta produkterna han köpt till sig själv. I de romantiska filmerna kan vi bland annat se honom dejta en fritös och blåsa såpbubblor med en hårtork.

– Advertising in Europe is absolutely incredible and always pushing the boundaries, I'd love to go to Sweden soon for a visit and then meet someone, get pregnant and start a family and live there forever, säger Josh Ostrovsky aka The Fat Jewish

– Elgiganten har redan genomgått en stor förändring i sättet att kommunicera på genom den senaste kampanjen “Hitta din grej”. Vi vill fortsätta vara relevanta för hela vår kundkrets och lägger större fokus på den yngre målgruppen i den här kampanjen. The Fat Jewish känns perfekt för detta och vi är otroligt glada över samarbetet, avslutar Johan Järnliden.

Kampanjen, som är framtagen i samarbete med NORD DDB, kommer att gå i hela Norden och består främst av filmer online som producerats av Diktator med regi av Tim Erem.

Nord DDB:

Creative Director: Fredrik Simonsson