Kraftig tillväxt och förbättrat resultat

Verksamhetsåret 2015/2016 blev ett nytt rekordår för Elgiganten med en tillväxt på 8,6 procent till 9,9 miljarder kronor och en resultatförbättring med 33,5 procent till 118 miljoner kronor.

Det starka resultatet beror framför allt på nöjdare kunder och ökad försäljning inom företagsaffären, telekom och kök.

– Vi är väldigt nöjda med resultatet för räkenskapsåret 2015/2016. Allt fler kunder väljer att handla för allt mer av oss, något som vi känner stor ödmjukhet och stolthet för. Vi har gjort stora investeringar inför framtiden och det känns väldigt bra att se att vi får direkta resultat av dem, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

För verksamhetsåret 2015/2016 når Elgiganten en samlad volym på nästan 9,9 miljarder kronor, en tillväxt med 8,6 procent vilken kan jämföras med utvecklingen av den svenska elektronikmarknaden i stort som vuxit med 2,4 procent enligt detaljhandelsindex (DHI).

Tillväxten för 2015/2016 finns relativt jämnt fördelad mellan internet, Elgigantens fysiska varuhus och Elgiganten Contact Center. Samtidigt presterar företaget en kraftigt ökad lönsamhet och resultatförbättring med 33,5 procent till 118 miljoner kronor.

B2B och Telekom
Med en försäljningsökning på 26 procent visar siffrorna att Elgiganten nu är väl etablerat i företagssegmentet. Under samma period har telekomaffären ökat med 22 procent.

– Smarttelefonen är det digitala navet både privat och i arbetslivet och i takt med det ser vi också ett ökat behov av rätt abonnemangslösning för kunderna. Efter sammanslagningen med Phone House kan vi notera en ökning i abonnemangsförsäljningen med 40 procent, vilket är en anmärkningsvärd siffra, säger Niclas Eriksson.

Framgångsrik sammanslagning
Under året har Elgiganten slutfört sammanslagningen mellan Elgiganten och Phone House vilket innebär att Elgiganten nu finns på 156 platser i Sverige med ett gemensamt erbjudande och varumärke. Redan nu kan man se direkta effekter av sammanslagningen i form av ökat kundflöde och försäljning.

Och nöjdare kunder
Det långsiktiga arbetet med attförbättra kundens upplevelse av Elgiganten, oavsett vilken kanal hon väljer att möta företaget i, börjar ge mätbara resultat. Under året har nöjd kund-index stigit med 2 procent till 88 procent nöjda eller mycket nöjda kunder.

Elgiganten storsatsar in i 2016/2017
Elgiganten går in i det nya verksamhetsåret med kundens bästa för ögonen. En storsatsning på 24 nya butiker och varuhus runt om i Sverige ska göra Elgiganten än mer lättillgängligt för kunderna samtidigt som man investerar stort på näthandeln och de digitala kanalerna.

– Vi har 62 miljoner kunder per år varav många besök via nätet och de förtjänar samma goda upplevelse som vi ger i våra fysiska kanaler, med en inspirerande miljö och bra service, säger Niclas Eriksson.

Uppköpet av service- och verkstadsaktören InfoCare samt moderniseringen av distributioncentret i Jönköping ska leda till ytterligare förbättrad service och kundupplevelse. Med den största investeringen i svensk lagerhistoria ska logistiken effektiviseras och leveranserna bli mer miljövänliga och flexibla.

– Våra kunder förväntar sig att det ska gå snabbt och enkelt oavsett om det handlar om reparationer eller leverans av beställda varor. De här investeringarna borgar för än bättre service från oss i framtiden, säger Niclas Eriksson.

• el-giganten
  • resultat
  • epoq
  • epoq-kök
  • kund
  • kök
  • niclas eriksson
  • varuhus
  • b2b
  • företag
  • tjänster
  • phone house
  • telekom
  • infocare

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 157 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK.

I Norden finns totalt 425 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.