Elgiganten tror på nytt julhandelsrekord

Svenskarnas växande intresse och behov av hemelektronik samt många starka produktnyheter gör att Elgiganten tror på en försäljningsökning med 7 procent mot föregående år och nytt julhandelsrekord.

–Efterfrågan på hemelektronik växer stadigt och i flera år har vi noterat nya försäljningsrekord både inför och efter jul. Kunderna väljer dessutom i allt högre utsträckning de något dyrare produkterna med bättre specifikationer framför lägsta pris. Det säger en hel del om deras förhållningssätt till de produkter vi erbjuder. Allt sammantaget räknar vi med en försäljningsökning på 7 procent och nytt julhandelsrekord. I den siffran ingår inte våra nya Elgiganten Phone House-butiker, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Även om tillväxten kommer att finnas fördelad på samtliga försäljningskanaler så förväntas e-handeln öka allra mest.

–E-handeln och de fysiska varuhusen kompletterar varandra väldigt bra och stärker vårt helhetserbjudandet till kunderna. Nio av tio kunder kollar in sortiment, priser och tillgång på hemsidan innan de åker till ett varuhus och 50 procent väljer dessutom att boka produkten via tjänsten collect@store. Den andelen tror vi kommer att öka ännu mer under julhandeln, säger Niclas Eriksson.

De senaste två månaderna har Elgiganten fördubblat sitt butiksbestånd med 79 nya butiker belägna i gallerior och city-kärnor över hela Sverige.

– Vi går in i årets julhandel med dubbelt så många butiker och är mer lättillgängliga än någonsin för kunderna. Det ska bli otroligt spännande att se hur vår närvaro, prissättning och mobila sortiment mottas av citykunderna under julhandeln, säger Niclas Eriksson.

Elgigantens varuhus är julklara och medarbetarna står redo att hjälpa kunderna med sina julklappsbestyr. Från och med den här veckan gäller också förlängt öppet köp på alla produkter till den 24 januari 2016.

–Vi rekommenderar som alltid kunderna att vara ute i så god tid som möjligt för sina julklappsinköp. Genom att förlänga öppet köp-perioden till den 24 januari 2016 kan de känna sig trygga med att handla redan nu. Den 27 november rivstartar vi årets julhandel med Black Friday och vi förväntar oss att det blir den största handelsdagen på hela året. Vi har en otroligt hektisk och rolig period framför oss – det här är den bästa tiden på året, säger Niclas Eriksson.

Årets julklapp - Smartklockan
Många bär redan ett aktivitetsarmband och då blir steget till smartklockan väldigt naturligt. Smartklockan erbjuder samma funktioner som aktivitetsarmbandet och många fler. Smartklockan har dessutom utvecklats rent designmässigt och passar även som exklusivt smycke och accessoar. Apple Watch förväntas bli storsäljaren under julhandeln.

• e-handel
  • varuhus
  • niclas eriksson
  • hemelektronik
  • black friday
  • mellandagsrea
  • rekord
  • prognos
  • julhandel
  • jul
  • elgiganten phone house
  • phone house
  • el-giganten

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 78 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK.

I Norden finns totalt 390 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Dixonscarphonegroup.com