Ny marknadschef på Elgiganten!

Camilla Everberg blir ny marknadschef på Elgiganten! Efter en lång väntan med mycket spänning står det nu klart att det blir Camilla som från och med 1: a oktober tar över rollen som marknadschef på Sveriges ledande återförsäljare av hemelektronik och vitvaror.

Camilla har en gedigen och bred kunskap från en rad meriterande jobb på olika bolag bakom sig och kommer nu senast från TV4 där hon varit kanal- & affärschef och bland annat lett deras digitala satsning på matekosystemet Köket. Tidigare har hon även varit Marknadsdirektör på Swedish Match, Marknadsdirektör inom Orkla koncernen samt Key Account Manager på Wasa bröd/Barilla.

- Camilla har en mycket bra erfarenhet från en rad olika positioner i olika bolag och kommer som person passa mycket bra in på Elgiganten. Hennes personlighet och erfarenhet kommer stärka oss som bolag och vår resa med att transformera vår kommunikation till att skapa en än mera framåtriktad och digitaliserad kommunikation som berör, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Några frågor till Camilla:

Varför har du valt att börja på Elgiganten?

Jag har varit nyfiken på retail-sidan ett tag och efter första mötet med Niclas Eriksson och Hanna Bergfäldt fick jag en väldigt bra bild av Elgiganten som bolag. Både företagskulturen men också de utmaningar som bolaget står inför gjorde mig än mer intresserad av att vara en del av Elgiganten teamet. Att få vara med på den spännande resa som både branschen och Elgiganten står inför känns otroligt kul!

Hur ser du på rollen som marknadschef hos Elgiganten?

För mig har jobbet som marknadschef alltid handlat om att identifiera, konceptualisera och förmedla den kundupplevelse och det kundvärde som varumärket, dess produkter och tjänster utlovar. Sedan har kundresan blivit lite mer komplex med åren i och med ökningen av antalet kanaler och kontaktpunkter, men det ger även fler möjligheter till att kommunicera och interagera med kunder vilket är väldigt positivt.

Hur ser du på den kommunikation som Elgiganten har idag?

Jag tycker att Elgigantens kommunikation har utvecklats i helt rätt riktning och att konceptet Fråga Oss är väldigt bra. Jag gillar hur det kreativt tas ut på olika sätt. De produkter som Elgiganten säljer blir allt mer avancerade och hemmen blir allt smartare. För att kunden ska kunna få rätt upplevelse behövs mer stöd och hjälp och där har Elgiganten en viktig position att fylla både idag, men även framåt.

Vad ser du fram emot?

Först och främst så vill jag ta del av den kunskap och erfarenhet som finns inom bolaget och självklart vill jag också lära känna teamet och så många andra som möjligt i företaget. Sedan hoppas jag naturligtvis att jag med den erfarenhet jag har inom marknadsföring, försäljning, digitala tjänster och affärsutveckling från både mediesidan och snabbrörliga konsumentvaror kommer kunna bidra positivt till Elgigantens utveckling.

Välkommen till Elgiganten Camilla!

• Företagande, allmänt

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik, vitvaror och kök och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln. 2018 utsågs Elgiganten till ”Årets Butikskedja” vid handelsgalan Retail Award som arrangeras av Svensk Handel.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag närmare 3.200 anställda och 172 butiker och varuhus. Här ingår även våra Elgiganten Phone House-butikerna som du hittar i stadskärnor och gallerior över hela landet.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detaljhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Grönland och Färöarna. Räkenskapsåret 2017/2018 uppgick koncernens omsättning till 37,3 miljarder NOK. I Norden finns totalt 415 varuhus och ca 11.000 medarbetare. Samtliga varuhus i Norden får sina produkter från det 107.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.

Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc - en av Europas största återförsäljare av hemelektronik.

Elgiganten.se, Elkjop.no eller Dixonscarphonegroup.com