Svårast med julklapp till partnern

En färsk undersökning visar att 61 procent av svenskarna är färdiga med julklappsinköpen först veckan innan julafton och att 25 procent upplever att det är svårast att hitta julklapp till sin bättre hälft.

25 procent av svenskarna upplever att det är svårast att hitta julklappar till sin äkta hälft eller partner och 13 procent att det är svårast att hitta julklappar till sina föräldrar, medan 11 procent tycker att klapparna till de egna barnen är svårast. Det framgår i en undersökning som Yougov gjort på uppdrag av Elgiganten.

– Det är tydligt att många sliter med det här. Tips på julklappar till äkta hälft eller partner är en av de vanligaste frågorna vi får under julhandeln och det är inte så konstigt egentligen, man vill ju verkligen att det ska bli bra, säger Niclas Eriksson, VD på Elgiganten.

Undersökningen visar också att nio av tio svenskar anser att det är viktigt att mottagaren gillar julklappen. För att hjälpa kunderna med bra julklappar har Elgiganten utvecklat en digital julklappshjälpare.

– Vi har frågat 14.000 svenskar i alla åldrar vad de önskat sig och med hjälp av deras svar har vi tagit fram en digital julklappshjälpare där du kan skriva in vem du ska köpa till och sedan få förslag på bra julklappar, säger Niclas Eriksson.

Många väntar med julklappsinköpen

50 procent av respondenterna i undersökningen uppger att de är färdiga med julklappsinköpen sista veckan innan julafton och 11 procent att de är färdiga dagen före eller på självaste julafton. Att många väljer att avvakta med julklappsinköpen brukar leda till en ovanligt hektisk slutspurt ute i varuhusen.

– Dagarna före jul är det många som vill ha hjälp samtidigt, något som kan vara en utmaning. Ingen tycker om att vänta på hjälp och vi gör allt för att det ska gå så snabbt och smidigt som möjligt för våra kunder. Även om slutspurten på julhandeln är en av de roligaste tiderna på året och något vi själva ser fram emot, så uppmuntrar vi ändå kunderna att vara tidigt ute, säger Niclas Eriksson.

Sista dagen för beställning från Elgigantens nätbutik för leverans innan julafton är den 21 december. Med hjälp av tjänsten collect@store kan man däremot beställa en produkt på nätet för att sedan hämta ut den i närmaste varuhus ändra fram till dagen innan julafton.

Via nätbutiken kan man även kontrollera lagersaldot och om just den produkt du söker finns i ett specifikt varuhus.

UNDERSÖKNING

Vem tycker du att det är svårast att köpa julklappar till?

Äkta hälft/Partner – 25%

Föräldrar – 13%

Egna barn – 11%

Syskon – 4%

Mor- och farföräldrar – 3%

Övrig familj – 8%

Vänner och bekanta – 5%

Andra – 3%

Vet inte/köper inte julklappar – 28%

När är du normalt sett färdig med julklappsinköpen?

Minst 2 månader före jul – 3%

Minst 30 dagar före jul – 9%

Minst 14 dagar före julafton – 27%

Under den sista veckan före jul – 50%

Dagen före eller på julafton – 11%

Källa: YouGov/Elgiganten.
Undersökningen genomfördes 16-22 november 2015 och baseras på svaren från 1008 svenskar.

• el-giganten
  • julklapp
  • undersökning
  • klappar
  • julhandel

Elgiganten är en av Sveriges ledande varuhuskedjor inom hemelektronik och vitvaror och är ett av de bolag som omsätter mest inom detaljhandeln.

Elgiganten etablerades i Sverige 1994 och har i dag över 3.000 anställda och 78 varuhus. Elkjøp-koncernen ägs av brittiska Dixons Carphone Plc.

Elkjøp-koncernen, där Elgiganten ingår, är ett av Nordens största detalhandelsföretag, med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island och på Färöarna. Räkenskapsåret 2014/2015 uppgick koncernens omsättning till 29,8 miljarder NOK.

I Norden finns totalt 390 varuhus och ca 10.000 medarbetare. Alla nordiska varuhus försörjs från det 100.000 kvm stora Nordiska Distributionscentret i Jönköping.