ELITE HOTELS SLOPAR DET KLASSISKA JULBORDET OCH LANSERAR NU EN JULUPPLEVELSE FÖR ALLA SINNEN

På Elite Stora Hotellet i Jönköping är julförberedelserna i full gång, inte minst när det gäller årets stora julbord. Den dignande buffén har man dock valt bort för att i år bjuda in till ett minst sagt annorlunda julbord. En upplevelse för alla sinnen signerat hotellets gastronomiska ledare, Tom Jallow.

Efter en lång rad samarbeten mellan Elite Stora Hotellet i Jönköping och kockprofilen Tom Jallow, valde man nyligen att ta nästa steg i den gemensamma matresan. I höstas gjorde man samarbetet mer permanent och tog in Jallow som gastronomisk ledare för hotellet. Samtidigt rekryterade man en renommerad trio till några av hotellets nyckelpositioner inom mat och dryck; sommelier Anna Klüft, kökschef Nisse Svensson och restaurangchef Joakim Jungewall. Tillsammans skapar man nu en bordsserverad smakupplevelse där man lyfter några av julens klassiker, och adderar nya favoriter med råvarorna i fokus.

”I efterdyningarna av pandemin och den lyckade succén med vår asiatiska brunchsatsning AJI, satsar vi återigen på en bordsserverad matupplevelse där råvarorna tillåts att ta plats. Med vårt kreativa koncept för årets julbord tar vi också nästa steg i att utveckla hotellet till en gastronomisk hub. Här kommer vi att bjuda på en upplevelse i absoluta toppklass, både vad gäller mat och dryck där vårt gastronomiska team lägger den där extra lilla touchen som krävs för att skapa något unikt”, berättar Tom Jallow, Gastronomisk ledare på Elite Stora Hotellet i Jönköping och Grundare av Bent Gastronomi.

Förutom klassiker som sill, potatis och korv, har man adderat en rad spännande nyheter. Bland annat rådjur med löjrom, vinterkål med marconamandel, kycklingterrine med krasse och tryffel, bakad morot med kumminpicklade senapsfrön samt äggroyal med forellrom och dill.

”Jönköping har en lång historia av gastronomi, vilket är något vi både vill värna om och gå i bräschen för genom att själva vara med att utveckla den. Inför julen tar vi därför nästa steg i vår egen matresa för att fortsätta utvecklingen av hotellet som en självklar destination för gastronomiska upplevelser. Därför ser vi extra mycket fram emot att få bjuda både Jönköpingsborna och våra mer långväga gäster på en julupplevelse för alla sinnen! Det kommer bli både show och mat på en väldigt hög nivå, signerat vårt fantastiska gastronomiska team med Tom i spetsen”, säger Gustav Kalogirou, Hotelldirektör på Elite Stora Hotellet i Jönköping.

Det exklusiva julbordet kommer att serveras i den magnifika Spegelsalen i hjärtat av hotellet. Förutom en gastronomisk upplevelse kommer man att bjuda på en musikalisk resa med showen The Retro Experience med Karl Martindahl och vänner. I två akter kommer gäster att kunna njuta av musik från 50-talet och framåt, med tolkningar av låtar från bland andra Elvis, the Beatles, David Bowie och Queen.

”Det gjordes så fantastiskt mycket bra musik under 50-, 60- och 70-talet. Därför har vi med varsam hand plockat ut guldkornen och tolkat dem i en sprakande konsertupplevelse. Karl Martindahls Retro Experience är vad det låter som. En nostalgisk, musikalisk upplevelseresa genom pop- och rockhistorien där band och publik gemensamt skapar magi. En resa vi verkligen ser fram emot att få dela med Elite Stora Hotellets gäster i jul”, berättar Karl Martindahl, Musiker och skapare av Karl Martindahls Retro Experience.

Redan den 30 november välkomnar man de allra första gästerna till Elite Stora Hotellet i Jönköping och årets julbord. Välkommen att boka bord här.

För mer information, vänligen kontakta:

Gustav Kalogirou, Hotelldirektör, Elite Stora Hotellet Jönköping: gustav.kalogirou@elite.se

David Halldén, VD och Koncernchef, Elite Hotels of Sweden: david.hallden@elite.se

Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med hotell på 25 orter i Sverige. I oktober förra året öppnades The Wood Hotel by Elite i Skellefteå, och det senaste tillskottet, destinationshotellet Ad Astra by Elite i Södertälje öppnar den 28 november. Ytterligare hotell byggs i Kiruna med öppning 2024. I koncernen ingår VANA Spa med tillhörande Rooftop by VANA, samt restaurangkedjan Paolos och Sveriges ledande gastropubkedja, The Bishops Arms. För mer information, besök www.elite.se

Gustav Kalogirou

Hotelldirektör, Elite Stora Hotellet i Jönköping