White Arkitekter The Wood Hotel by Elite

Elite Hotels storsatsar i Skellefteå med nya The Wood Hotel

I oktober 2021 slår Elite Hotels upp dörrarna till sitt nya prestigeprojekt: The Wood Hotel by Elite i centrala Skellefteå. Den 20 våningar höga träbyggnaden kommer att bli ett av världens högsta och med sina 205 hotellrum, en kongresslokal och konferensanläggning samt tre restauranger blir The Wood Hotel en reseanledning i sig själv. Dessutom presenterar man ett förstklassigt spa med en spektakulär panoramavy över staden och dess omgivningar. Satsningen leds av den nya hotelldirektören David Åberg, med bakgrund som bl.a. VP of Sales på Nordic Choice Hotels.

Hotellet blir Elite Hotels första i Skellefteå, och ett nytt nav för såväl svenskt näringsliv som turism. Med ett banbrytande design- och hållbarhetskoncept blir The Wood Hotel en helhetsupplevelse för såväl affärsresenärer som weekend-firare samt långväga gäster som vill upptäcka Norrlands unika naturupplevelser.

“Vi är glada över att äntligen presentera The Wood Hotel by Elite, som blir något alldeles speciellt i vår portfölj”, säger David Halldén, VD på Elite Hotels och fortsätter: “Skellefteå är en spännande stad, och vi både ser och förutspår en stigande efterfrågan av hotellnätter i takt med att staden växer. Men framför allt skapar The Wood Hotel med sitt spektakulära koncept sin alldeles egna anledning att upptäcka Skellefteå och Norrland, något som ligger helt rätt i tiden.”

White-ritade The Wood Hotel by Elite blir ett exklusivt tillskott till besökslivet i Norrland, som under de senaste åren seglat upp som ett attraktivt resmål för både internationella och svenska gäster. Hotellets spa, restauranger och nöjesutbud gör det till en destination i sig, men vill man ge sig ut i den norrländska naturen finns allt från vidsträckta stränder till möjlighet att åka hundsläde en kort tur bort.

Hotelldirektör blir David Åberg, som med lång erfarenhet hotellbranschen, ledarskap och försäljning får förtroendet att öppna och utveckla storsatsningen.

“Jag är uppväxt här i Skellefteå, och att få förtroendet att leda den här etableringen är drömprojekt för mig. På platsen där jag som barn tog bussen ska nu flera tusen gäster välkomnas. Det är extremt fascinerande att följa hur hotellet växer fram, och jag ser fram emot att få skapa inspirerande helhetsupplevelser för våra gäster tillsammans med mitt team och våra partners”, säger David Åberg, hotelldirektör på The Wood Hotel by Elite.

r mer information, vänligen kontakta:

www.thewoodhotel.se

David Åberg, Hotelldirektör The Wood Hotel, david@woodhotel.se

David Halldén, VD Elite Hotels of Sweden, david.hallden@elite.se

Sofia Green, Presskontakt The Wood Hotel, sofia.green@patrikssongroup.com

Elite Hotels of Sweden är en av Sveriges största privatägda hotellverksamheter. Koncernen omsätter ca 2,5 miljarder kronor årligen. Elite Hotels har 39 hotell på 25 orter i Sverige och ytterligare hotell byggs i Södertälje och Skellefteå med öppning 2020 och 2021. I koncernen ingår Sveriges ledande helägda pubkedja, The Bishops Arms, som omsätter ca 500 mkr på 41 enheter. Grundare och ägare är Bicky Chakraborty. Elite Hotels of Sweden har cirka 1500 heltidsanställda med huvudkontor i Stockholm. För mer information, besök www.elite.se

David Åberg

Hotelldirektör The Wood Hotel by Elite, Skellefteå 0706655530