Uppdatering efter stormen Alfrida: Torsdag kl 17.30

Under dagen har ett intensivt reparationsarbete pågått efter stormen Alfrida. Trots stora skador på elnätet kommer de flesta kunderna kunna få tillbaka strömmen innan natten.

Under dagen har samtliga fel utanför Stockholmsregionen åtgärdats. Allt arbete fokuseras nu på de norra delarna av Vallentuna, framför allt kring Kårsta, Bällsta, Orkesta och Össeby-Garn. Resurser från andra delar av landet har skickats till Vallentuna för att förstärka arbetet och totalt är ett 40-tal personer igång under kvällen.

- Elnätet är rejält skadat på många håll, med knäckta stolpar, avslitna ledningar och hundratals träd som ligger mot ledningar. Reparationsarbetet måste göras varsamt, så att vi inte riskerar säkerheten för vår personal, säger Thomas Saubach, driftchef på Ellevio.

När arbetet startade i morse var ca 2 600 kunder utan ström. Vid 17.30 återstod cirka 1 000 hushåll. Prognosen är att ytterligare cirka 850 ska få tillbaka strömmen innan natten. Återstående cirka 150 kunder får tyvärr vänta till fredagen.

- De fel som återstår i det skedet är i lågspänningsnätet och det är väldigt få kunder per fel. Det innebär mycket arbete för att varje kund ska få el igen. Vi arbetar systematiskt och målet är att fixa samtliga fel under fredagen, säger Thomas Saubach.

Uppdaterad information om avbrottsläget: www.ellevio.se/stromavbrott/

Information och råd vid strömavbrott: www.ellevio.se/rad-vid-stromavbrott/

Kunder som är utan ström i 12 timmar eller mer kommer automatiskt få avbrottsersättning på kommande faktura. För eventuella skador som uppstår på grund av strömavbrott och som inte täcks av avbrottsersättningen, kan kunderna begära ersättning separat.

Mer information om ersättning och skadestånd finns på www.ellevio.se/avbrottsersattning/

Felanmälan är öppen dygnet runt på 020-44 11 00.

• pressmeddelande

Ellevio AB är ett av Sveriges största elnätsföretag. Vi ser till att elen kommer fram till mer än 940 000 hem och arbetsplatser från Halland i söder till Hälsingland i norr och från Smögen i väster till Stockholm och Nynäshamn i öster. Vi satsar miljarder för att vädersäkra elnätet på landsbygden och förstärka och förnya elnätet i städerna. Vi har drygt 400 anställda och sysselsätter totalt cirka 3 000 personer runt om i landet. Ellevio, som har sitt säte i Stockholm, ägs av Tredje AP-fonden, Folksam, Första AP-fonden och OMERS Infrastructure.