Gremo har bantat bort 2 ton på nya skotaren 750 F. Den väger 10,5 ton och lastar 8,5. Foto: Elmia AB

Gremo har återuppfunnit en saknad klass av skotare

Många äldre skogsägare och entreprenörer minns med saknad den tid då skotarna lastade sin egen vikt. Gremo har i det närmaste återuppfunnit klassen. På Elmia Wood visade de ett koncept på en skotare som väger 10,5 ton och lastar 8,5.

Om det är ett koncept kan ifrågasättas. Det första exemplaret har redan funnit en köpare. Grunden för nya Gremo 750 F är den befintliga skotaren 1050, som väger 12,5 ton.

– Vi har gått igenom varenda del och om möjligt bytt till lättare komponenter. På så sätt har vi bantat bort två ton, säger Martin Bredenfeldt.

Samtidigt har bredden på maskinen minskats till 2,4 meter, vilket är viktigt i Centraleuropa för att enkelt kunna köra skotaren på väg.

Men vad är det som skiljer nytillskottet från de miniskotare som blivit allt vanligare på senare år?

– Det här är en fullvuxen skogsmaskin med allt vad det innebär av komfort, säkerhet och funktioner, svarar Martin.

Prestandamässigt är det en fullvuxen maskin med motor på 4,5 liter och 164 hk, hydrostatisk transmission och kran med 6,5 meters räckvidd. Resultatet är en fullstor skotare som med väsentligt lägre marktryck.

På Elmia Wood lanserade Gremo även en aktiv boggie av ny typ. Den hydrauliskt styrda boggien lägger större tryck från framhjulen i uppförsbackar. Det ökar framkomligheten i brant terräng. På blöta och mjuka marker lättar tvärtom trycket på framhjulen så att boggien "flyter ovanpå".

– Det är ett tillval till alla våra maskiner. I första hand är det tänkt för länder med brant terräng, men aktiv boggie är också bra för entreprenörer som kör på marker med dålig bärighet, säger Martin.