Grill ur nya serien Vinson, som visas på Elmia Garden. Foto: Landmann

Grillen tar en självklar plats i trädgården

Senast Landmann ställde ut på Elmia Garden var 2006. Den 4-5 oktober 2017 är de tillbaka på mässgolvet i det nya produktsegmentet som innefattar grill, trädgårdsmöbler och utomhusbelysning där de bland annat presenterar sina nya grillserier för 2018.

– Intresset för grill växer och det är tydligt att gasolgrillar står för den största ökningen. Gasolgrillar har blivit mer accepterade och myten om att det finns en stor skillnad i smak mellan mat som grillats på kolgrill jämfört med gasolgrill börjar mattas ut, säger Jonas Axelsson, representant för Landmann.

En av gasolgrillens stora fördelar är att den är snabbstartande och därför fungerar bra som vardagsgrill.

– Det är en stor skillnad mot 80-talet när man grillade korv och flintastek. Idag grillar man oftare och tillagar gärna hela måltider utomhus, säger Tobias Carlsson, Product Manager på Landmann.

Exklusiva grillar, långkok och rökning

På Elmia Garden 2017 visar Landmann bredden i sitt sortiment med gasol- och kolgrillar, eldstäder och grilltillbehör. Bland annat har de med sig modeller ur två av 2018 års nya grillserier, kallade Avalon och Vinson.

– Avalon blir ett tillskott i premiumsortimentet, med exklusivare design och tåligare material än i tidigare modeller, säger Jonas Axelsson.

Den andra nyheten de har med sig är kolgrillsmodellerna i serien Vinson, som består av ett flertal modeller i olika storlekar som har en enhetlig design. Denna typ av barbecue smokers-grillar kan användas för både grillning, indirekt grillning (långkok) och rökning.

– Vi började satsa på denna typ av grill redan för 4-5 år sedan, men ser tydligt att intresset för denna typ av grill har ökat på senaste tiden, säger Jonas Axelsson.

En komplett trädgårdsmässa

Att inreda utemiljöer och trädgårdar är en tydlig trend i branschen och Elmia Garden presenterar 2017 ett nytt produktsegment där utställare visar grillar, trädgårdsmöbler och utomhusbelysning.

– Mässan är ett bra tillfälle att visa våra produkter och nyheter för befintliga och nya kunder, både kedjor och mindre fristående butiker, avslutar Tobias Carlsson.