Nyhet -

Elrätt antar Belysningsutmaningen – ska hjälpa fastighetsägare att göra klimatsmarta belysningsval

Elrätt antar Belysningsutmaningen, Sveriges kraftsamling för att öka andelen energieffektiva belysningslösningar i samhället. Fastigheter står för cirka 40 procent av Sveriges energiförbrukning*. Därför är Elrätts åtagande i Belysningsutmaningen att inspirera och utbilda kommersiella fastighetsägare att göra klimatsmarta belysningsval. Första delmål är att vid årsskiftet 2017 utbildat 50 fastighetsägare.

Elrätt stödjer elinstallatörerna i arbetet med att byta ut energislukande belysning till smart, energieffektiv och smart belysning. Och därigenom utbilda fastighetsägare. Bland annat får Elrätts medlemmar utbildning och inspiration till hur de på ett tydligt sätt kan förklara för sina kunder nyttan med moderna belysningslösningar och få dem att göra ett klimatsmartare val.

Ett verktyg i arbetet är sökmotorn Elrätt Idébanken som är tillgänglig för både Elrätt elinstallatörer och kunder. Här finns förslag på energieffektiva, smarta, trygga och estetiska lösningar med modern elteknik. Energieffektiva belysningar ingår både som en del i olika lösningsförslag och som enskilda lösningar. Till exempel hur man enkelt byter till LED-teknik, använder behovsstyrd belysning eller utnyttjar dagsljuset genom automatisk ljusreglering.

*Källa: Naturvårdsverket

• Vetenskap, teknik