Hassler pekar ut vikten av övergripande plan för omställning

Hassler pekar ut vikten av övergripande plan för omställning

Professor John Hassler presenterade idag den utredning som haft i uppdrag att analysera hur svensk klimatpolitik kan utvecklas mot bakgrund av EU:s nya klimatpaket Fit for 55. Utredningen betonar att klimatomställningen är en strukturomvandling som kommer kräva långtgående insatser och planering. Utredningen innehåller 46 förslag, däribland en skärpning av transportsektorsmålet med elektrifiering i fokus, liksom sänk elskatt och vikten av långsiktighet i energipolitiken.

Utredningen ”Sveriges klimatstrategi: 46 förslag för klimatomställningen i ljuset av Fit for 55” betonar att klimatomställningen är en strukturomvandling som kommer att kräva långtgående insatser för att främja utvecklingen. Att alla samhällsaktörer måste dra åt samma håll och för detta krävs en långsiktig planering.

Energipolitiken nämndes som ett exempel på presskonferensen där Hassler konstaterade ett olyckligt motstånd mot vindkraft i närtid, där utredningen föreslår ekonomisk ersättning till närboende, och att det saknas politisk långsiktighet kring kärnkraften på lång sikt. Elektrifiering framhålls som den enskilt viktigaste delen i strukturomvandlingen och Hassler föreslår även att elskatten sänks, då denna motverkar omställningen och hämmar flexiblare elanvändning.

- Strukturomvandlingar har historiskt varit beroende av ett ökat statligt engagemang och vi delar rapportens bedömning är att det behövs även denna gång. Elektrifiering är det mest centrala medlet för att minska Sveriges utsläpp och stärka vår konkurrenskraft och vi välkomnar en sänkt elskatt. Vi är helt eniga om att en utbyggnad av energisystemet i den omfattning som krävs kräver ett tydligt politiskt ledarskap och en konkret handlingsplan, säger Åsa Pettersson vd på Energiföretagen.

Utredaren föreslår också att målstrukturen i Sverige i förhållande till EU ses över. Till exempel pekar rapporten på att Sverige har ett mål för transportsektorn vilket EU inte har. Hassler föreslår att Miljömålsberedningen ska få i uppdrag att skärpa transportsektormålet och ha elektrifiering av transportsektorn i fokus. Energiföretagen har tidigare förordat att 70-procentsmålet för transportsektorn behålls, med argumentet att en ändring signalerar att politiska mål inte går att lita på.

- Vi har varit tveksamma till att slopa 70-procentsmålet, framför allt eftersom långsiktiga spelregler är helt avgörande för de som ska investera i omställningen och av den anledningen är det olyckligt att ändra redan satta mål. Det är också oklart när det som ska ersätta finns på plats. Samtidigt är utredningens fokus på elektrifiering välkommet. Hassler konstaterar till exempel att det inte är finansieringen av laddstolpar som krävs, utan underliggande tillgång på effekt. Detta är en bild vi delar.

Ett annat förslag som lyfts fram är en nationell utsläppshandel. Detta skulle vara en utsläppshandel för de utsläpp som idag inte ingår i den gemensamma europeiska handeln, såsom transporter och uppvärmning.

- En nationell utsläppshandel är ett intressant förslag. Detta skulle innebära ett enklare och mer omfattande styrmedel med utsläpp i fokus. Men mycket beror på dess utformning och förslaget kräver en djupare analys, avslutar Åsa Pettersson.

Energiföretagen kommer nu att analysera utredningen och dess förslag i sin helhet.

Rapporten i sin helhet.

Presentation från presskonferensen.

Bakgrund till rapporten

Den 30 juni meddelade regeringen att professor John Hassler fått i uppdrag att analysera hur svensk klimatpolitik kan utvecklas, mot bakgrund av EU:s klimatlagstiftning Fit for 55. Utredningen ska utgöra ett av analysunderlagen inför regeringens klimatpolitiska handlingsplan.

I utredarens uppdrag ingick bland annat att:

• ta fram övergripande principer för hur en samhällsekonomiskt effektiv klimatpolitik kan utvecklas och som gör det möjligt för Sverige att nå sina åtaganden på EU-nivå till 2030 samt skapa förutsättningar för att nå Sveriges etappmål och långsiktiga klimatmål om noll nettoutsläpp senast 2045.
  • analysera hur politiken för klimatomställningen kan främja en effektiv strukturomvandling som bidrar till att skapa konkurrenskraft, hållbar tillväxt och sysselsättning i hela landet.
  • ge förslag om hur Sverige kan bidra till effektiva klimatåtgärder utanför EU.