Foto: Överkalix kommun

Överkalix kommun leder vägen till klimatneutralitet: Energikontor Norrs kunskapshöjningar ger resultat

Genom Energikontor Norrs träningar inom klimatledarskap har Överkalix kommun blivit ledande i energiomställningen. Kommunen har satt ambitiösa mål, att uppnå klimatneutralitet 2035; ett decennium före Sverige och femton år före EU.

- Det är kul att en mindre kommun vågar sätta ambitiösa mål och ta täten i energiomställningen. Vi behöver fler kommuner som gör likadant, säger Isabella Katsimenis, projektledare på Energikontor Norr.

Överkalix kommuns målsättning är att vara klimatneutrala redan 2035 Det innebär en minskning av växthusgasutsläppen med 85 % och en kompensering av de återstående 15 %. Deras mål är också att öka energieffektiviteten med 50 % till 2030 jämfört med 2005, tillsammans med ett åtagande om 100 % förnybar elproduktion till 2030. Redan nu har de startat planeringsprocessen för att nå dessa mål.

Kommunen agerar proaktivt genom att delta i klimatledarskapsprogrammet, som är en del av projektet REMARKABLE, med över 320 deltagare runtom i Europa och som drivs av Energikontor Norr. Programmet har resulterat i en gemensam färdplan mot klimatneutralitet.

Som en följd av deras engagemang i REMARKABLE-projektet har Överkalix kommun blivit ledande i energiomställningen och flitigt arbetat mot målen i den europeiska gröna given (The European Green Deal) och initiativen i Fit for 55.

- Klimatledarträningen har gett mig kunskap och mod att initiera och genomföra ett betydligt mer omfattande klimat- och miljöarbete. Bland annat erbjuds all personal och alla politiker i kommunen en komprimerad klimatledarträning samt att vi har tagit fram i ett ambitiöst klimat- och miljömål som ett av kommunens viktigaste mål för framtiden, säger Niclas Hökfors, kommunalråd i Överkalix.

Isabella Katsimenis, projektledare på Energikontor Norr och upphovsperson till idén bakom projektet, lyfter klimatledarskap som en viktig nyckel till att uppnå klimatneutralitet.

- Det är just nu, under denna avgörande tidsperiod, som ledarskapet är av yttersta vikt. Vår förmåga att minimera kostnaderna för klimatförändringarna är avgörande för framtiden. Vi står inför hot som översvämningar, värmeböljor och bränder, som kommer att bli mycket kostsamma för samhället att hantera om vi inte agerar nu, säger Isabella.

Om projektet
    Projektet REMARKABLE Climate Leaders strävar efter att bygga ny ledarskapskapacitet över hela Europa genom ett klimatledarskapsprogram utformat med och för klimatledare. Genom ett människocentrerat tillvägagångssätt kommer regionala energikontor runtom i Europa att stötta ledare för offentliga myndigheter och samhällen i att implementera transformerande färdplaner och innovativa lösningar för att uppnå klimatneutralitet.

Kontakta Isabella Katsimenis, projektledare Energikontor Norr
    isabella@energikontornorr.se