Från kommunbesöket i Älvsbyns kommun Foto: Energikontor Norr

Samverkansmöjligheter för Norrbottens kommuner i energi- och klimatarbetet

Under hösten 2018 genomförde Energikontor Norr förstudien preStratus där vi kartlade de förutsättningar och behov som finns i energi- och klimatarbetet ute hos alla kommuner i Norrbotten. Utöver de uttalade behoven bad vi dem även svara på vilka samverkansmöjligheter de såg för kommunerna, möjligheter att göra det lättare för fler kommuner att lyckas nå klimatmålen. Alla kommuner var väldigt positiva till samverkan inom flera olika områden.

Alla kommuner i Norrbotten ställer sig väldigt positiva till samverkan inom flera olika områden som rör hållbarhetsarbetet. Ett generellt önskemål som uppkom från energikontorets förstudie var att lära mer av andra kommuner och få exempel på hur andra arbetar med hållbarhet, både vad som gått bra och vad som varit mindre framgångsrikt.

Önskemål om ett norrländskt nätverk för energi- och klimatarbetet som fokuserar på hur omställningen ska gå till och hur mål ska sättas och uppfyllas var också detta önskvärt från flera. Även tematisk samverkan med närliggande kommuner lyftes som ett önskemål. En kommun skulle gärna se ett samarbete där olika kommuner i länet testar olika åtgärder och metoder och sedan delar erfarenheterna av detta med varandra. Utöver en tätare samverkan i länets kommuner för att uppnå Agenda 2030, önskades också en samverkan med kommuner i övriga Sverige som jobbat länge och framgångsrikt med energi- och klimatfrågor.

Läs mer om samverkansmöjligheter kommunerna i Norrbotten ser för det strategiska energi- och klimatarbetet