Monier miljösatsar med Titan mastbelysning

Monier miljösatsar med Titan mastbelysning

Monier i Jönåker belyser Stora planen med Titan mastbelysning från Energisystem. Resultatet är bättre belysning av planen, förbättrad arbetsmiljö och ökad säkerhet.

Företaget Monier är en del av BMI Group, som är världsledande leverantör av material för tak. Monier har ett brett sortiment med såväl taktegel som betongpannor och andra kompletterande produkter för taket.

Fabriken i Jönåker producerar betongtak och lagerytan Stora planen belystes tidigare av högtrycksnatrium. För att öka säkerheten och effektiviteten på ytan beslutades att de befintliga armaturerna skulle bytas mot LED.

Valet föll på Titan från Energisystem. Kvalitetsarmaturen tillverkas av Engelska Midstream och tack vare sofistikerad linsteknik är Titan-serien överlägsen både konventionell reflektorteknik och LED-bestyckade branschkollegor. Den häpnadsväckande linstekniken fördelar ljuset med perfektion över ytan och bländande spilljus minimeras. Det sistnämnda är viktigt eftersom fabriken är belägen mitt i samhället med bostadhus som nära grannar.

Montaget sköttes av Caverion och Assemblin och slutresultatet blev mycket lyckat. Belysningen på planen har förbättrats avsevärt vilket bidrar till ökad säkerhet och bättre arbetsmiljö.

-Vi är jättenöjda, det blev en väldig skillnad. Grannarna är också nöjda, säger Mikael Loord som är initiativtagare till projektet hos Monier.

10st Titan 420 FH

Installerad effekt inkl. drivdonsförluster: 4,6kW

Montage:

Assemblin, montageledare Niklas Andersson

Caverion, montageledare Adam Stahl

Energisystem AB erbjuder klimatsmarta belysningslösningar med garanterad avkastning. Vi hjälper svenska hamnar och industrikunder att stärka sin miljöprofil och uppnå utsatta miljömål genom uppgradering till modern belysningsteknik. Den nya tekniken genererar stora besparingar genom halverad energiåtgång och nästintill obefintligt underhåll – En affärsidé som gör alla till vinnare, inte minst miljön.

Sedan starten har vi sparat en halv miljard kronor åt svenska slutkunder.