engcon lanserar löstagbar och säker grip

engcon lanserar löstagbar och säker grip

Redan 1994 presenterade engcon en integrerad grip på tiltrotator-modellen EC20 och sedan dess har allt fler insett fördelarna med att alltid ha ett gripverktyg med sig.

Nu är det dags för nästa generation av integrerade gripar och de nya modellerna är efter-monterbara och anpassade för Q-Safe, engcons nya och säkra generation redskapsfästen som med sin teknik förhindrar felaktig låsning och med detta risken att tappa skopan eller annat redskap.

Den nya generationens gripkasett har en unik konstruktion med två kraftiga krokar på ena sidan samt en robust och enkel låsning av gripen på motsvarande sida. Inkoppling av gripens hydraulik sker med ett enda handgrepp och detta innebär att den nya gripen är väldigt lätt att montera på och av, samtidigt som den är upphängd på ett säkert sätt.

Likt de tidigare modellerna har även den nya generationens integrerade gripar inbyggd lasthållningsventil som förhindrar ofrivillig grip-öppning vid aktivering av andra funktioner på tiltrotatorn.

- Säkerhet står alltid överst på dagordningen då vi utvecklar nya produkter och det gäller då även vår nya löstagbara grip berättar Fredrik Jonsson, utvecklingschef på engcon.

Övriga fördelar:

- Gripen är vinklad 15 grader i förhållande till rotationsplanet, för bättre möjlighet att ex, gripa föremål på max räckvidd och för att erhålla ett mer lodrätt grepp vid 90 graders rotering av tiltrotatorn.

- Det kommer finnas möjlighet att byta mothåll så att det blir olika typer av grepp runt objektet (t.ex gummerat, räfflat, m.m.)

- Griparmarna är tillverkade i höghållfast stål för maximal säkerhet och styrka.

En grip-anpassad skopserie utvecklas parallellt med nya gripen, där baksidan av skopan utformas så att den har ett urtag som linjerar med gripens mothåll och därmed fungerar som ett förlängt stöd till det som grips, ex en stolpe eller ett rör.

Övriga typer av redskapsfästen behåller den fasta och nuvarande konstruktionen av integrerade gripar.

Den nya gripen premiärvisas på den Svenska mässan Maskin-Expo maj 2015 och försäljningsstart beräknas till årsskiftet 15/16