engcons tiltrotatorer anpassade för grävsystem/maskinstyrning

engcons tiltrotatorer anpassade för grävsystem/maskinstyrning

engcon, världsledande tillverkare av tiltrotatorer för grävmaskiner har nu tagit ett ytterligare steg in framtiden, genom att anpassa sina produkter för den senaste tekniken med grävsystem/maskinstyrning.

engcons tiltrotatormodeller från EC209 och uppåt blir under sommaren 2015 möjliga att utrusta med ePS - engcon Positioning System vilket ger maximal kontroll på redskapets position. Detta ökar grävmaskinernas effektivitet och precision avsevärt.

Passar alla styrsystem
ePS är optimerat för engcons smarta styrsystem DC2 där kablaget för grävsystemet integreras med kablaget för DC2 men är också ”öppet” vilket innebär att ePS går att montera på grävmaskiner med andra styrsystem.

- Vår strategi är att vi alltid strävar efter att göra vår produkter så ”öppna” som möjligt och därmed ger vi våra kunder stora valmöjligheter då de ska välja sina produkter berättar Roberth Jonsson, projektledare för utvecklingen av ePS.

Detta bekräftas ytterligare då Roberth Jonsson berättar att ePS är möjlig att montera på engcons alla tiltrotatorer, oavsett nya eller gamla generationen.

- Det är samma här, vi tvingar inte kunderna att välja någon speciell modell för att grävsystemet ska fungera, kunden kan välja vilken engcon-modell som helst fortsätter Roberth Jonsson.

Fördelar
ePS tar helt bort behovet av en sk, traditionell utsättning och via en display i hytten ser föraren den exakta ytan som ska schaktas. Denna kontroll över att exakt rätt mängd schaktmassor grävs ur, ger många vinster.
* Tid
* Minskad bränsleförbrukning
* Minskat maskin och redskaps-slitage
* Spar tid för övriga enheter som ex, lastbil/dumper som kör bort schaktmassorna.
* Mindre återställning med minskade volymer av återfyllnadsmaterial.
* Anpassat för styrsystemet DC2 men möjlig att montera på andra styrsystem

engcon premiärvisar ePS på den Svenska mässan Maskin-Expo 2015 och därefter börjar produkten säljas på den Nordiska marknaden.
ePS lanseras på de utomnordiska marknaderna under hösten 2015

engcon är världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners flexibilitet, precision och säkerhet. Med kunskap, engagemang och hög servicenivå skapar vi framgång för våra kunder. engcon Sweden AB är ett av sälj- och dotterbolagen till engcon Holding AB med säte i Strömsund, Sverige.

Presskontakt Chief Communication & Marketing Officer + 46 70 316 16 77

Om engcon:

engcon är en världsledande tillverkare av tiltrotatorer och tillhörande redskap som ökar grävmaskiners effektivitet, flexibilitet, lönsamhet, säkerhet och hållbarhet. Under eget varumärke erbjuder vi ett unikt tiltrotatorsystem som omvandlar grävmaskinen till en redskapsbärare som kan ersätta andra maskiner. Vi möter marknaden via våra lokala säljbolag och ett etablerat nätverk av återförsäljare runt om i världen.