Inredning på Normatives nya huvudkontor

Envivo inredde Normatives nya huvudkontor – för ett mer cirkulärt kontor

Sedan 2014 hjälper Normative företag över hela världen att beräkna och minska sina koldioxidutsläpp. Efter några år med kraftig tillväxt behövde huvudkontoret bli större och i höstas flyttade personalen in i rymligare lokaler på Södermalm i Stockholm. För att minimera klimatbelastningen i samband med flytten anlitades Envivo som inredde kontoret med återbrukade möbler.

Hållbarhetsfrågor har stått högt på samhällsagendan under de senaste åren och svenska Normative, som hjälper företag att beräkna och minska sina koldioxidutsläpp, har vuxit snabbt på kort tid och huvudkontoret på 150 kvadratmeter blev snabbt för litet. I höstas gick därför flyttlasset till Södermalm och nya lokaler med en yta på ca 1000 kvadratmeter, det vill säga nästan tio gånger större än tidigare. För att inreda det nya kontoret anlitades Envivo som, tillsammans med arkitektpartnern Studio & Friends, tog fram en klimatsmart lösning där det mesta av möblemanget är återbrukat. På detta sätt fick Normative ett mer cirkulärt kontor.
– För oss är det viktigt att leva som vi lär och vi är väldigt glada över vårt samarbete med Envivo. Vi fick hjälp att inreda det nya kontoret med en cirkulär lösning, säger Kristian Rönn, VD på Normative.

En cirkulär modell med stor flexibilitet
Genom Envivo kunde Normative använda återbrukade möbler och sälja delar av sitt tidigare möblemang som de inte längre hade användning för och låta dem få nya hem hos andra företag. Inför flytten gjorde Envivo en inventering av möblerna från Normatives tidigare kontor och katalogiserade dem i sitt digitala bibliotek. En del möbler följde med till det nya kontoret, i vissa fall efter att ha renoverats och klätts om, medan andra kommer från Envivos depå av återbrukade möbler från andra företag eller genom någon av företagets samarbetspartners. Eftersom Normatives samarbete med Envivo är pågående, likt en prenumerationstjänst, kommer företaget enkelt att kunna byta ut delar av möblemanget vid behov och därigenom ha en levande inredning som speglar företagsresan utan att det behöver innebära stora investeringar.

Läs mer om Envivos cirkulära modell här.

Envivos straightforward and easy-to-use furniture subscription means we can purchase a company´s old furniture that is no longer wanted, and instead create a new and inspiring workspace - for a sustainable future and the freedom to make changes as your business changes. We redefining the workspace.