Länge leve möblerna: Materias VD om design och hållbarhet

Länge leve möblerna: Materias VD om design och hållbarhet

Hur ser formgivare och inredningsproducenter på möblers livslängd? Hur arbetar branschen med hållbarhet? I den första artikeln i Envivos serie Länge leve möblerna berättar Materias VD, Tobias Söder, om hur företaget ser på möblers livslängd, hur hållbarhet kan byggas in i inredningen och lyfter fram en produkt som han är extra stolt över.

Inredningsföretaget Materia grundades 1992 av Kersti Sandin och Lars Bülow, båda arkitekter och industridesigners, med ambitionen att skapa en organisation som skulle bryta ny mark inom branschen. Kombinationen av en nyskapande designfilosofi med användaren i centrum tillsammans med kompromisslöshet i valen av material och tillverkningsmetoder ledde snabbt till framgång. Idag är Materia en del av inredningskoncernen Kinnarps och säljer designade möbler och inredningsdetaljer över hela världen. Tobias Söder är VD på företaget och leder verksamheten från huvudkontoret i småländska Tranås.

Hur arbetar Materia med hållbarhet?
När Materia grundades var fokus främst på att bygga ett företag som producerade möbler med höga designambitioner, men sedan dess har hållbarhetsarbetet vuxit till att bli en alltmer central del av vår företagsvision och verksamheten. Vi skojar ibland om att vi som smålänningar har det i blodet att begränsa resursslöseri. En stor del av tillverkningen sker i vår egen fabrik i Tranås – tillskärning, sömnad, tapetsering och montering – och vi strävar efter att arbeta med lokala underleverantörer för att minimera transportsträckor.

Vi är sedan länge certifierade enligt ISO 9001 och ISO 14001 som ställer krav på kvalitets- och miljöledningssystem, men det är de flesta inom branschen idag och det är snarast en självklarhet för en modern möbelproducent. Då vill jag hellre lyfta fram ISO 45001 som handlar om den sociala hållbarheten. Det är en internationell certifiering för arbetsmiljö och hälsa som intygar att vi följer alla relevanta lagar och arbetar aktivt med engagemang, trivsel och säkerhet för personalen. För mig väger den tyngre eftersom den sociala delen av hållbarhetsarbetet ibland har en tendens att glömmas bort på vissa arbetsplatser.

Hur ser ni på möjligheten att stärka klimatarbetet inom er värdekedja?
Alla våra produkter uppfyller hållbarhetsmärkningen Möbelfakta som ställer krav på att vi, och alla som vi anlitar, har bra förhållanden vad gäller löner och arbetsmiljö. För oss innebär det att vi har anställda som kontrollerar underleverantörernas verksamhet, men det är en kostnad som vi gärna tar för att bidra till att göra branschen bättre. Om våra leverantörer och underproducenter brister i sitt hållbarhetsarbete försöker vi ofta hjälpa dem att ställa om, ibland genom gemensamma investeringar.

Vi är även certifierade enligt FSC® (Forest Stewardship Council) som innebär att träet i våra möbler kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk, men där är det FSC som står för granskningsarbetet.

Påverkar era hållbarhetsambitioner hur ni designar era möbler?
Att sätta designen i första rummet är en del av vårt DNA och det vill vi aldrig göra avkall på. I teorin hade det kunnat innebära utmaningar för produktionens hållbarhet, men vi har ett så nära samarbete med väldigt kompetenta underleverantörer att det alltid går att hitta lösningar.

Vi arbetar aktivt med att skapa förutsättningar för att ge våra produkter så långa och många liv som det går. Utöver att alltid bygga med kvalitet handlar det mycket om att göra produkterna separerbara för att underlätta det framtida arbetet med att återbruka utvalda delar av möbeln eller inredningsdetaljen. Vi vill göra tröskeln till att ge den ett nytt liv så låg som möjligt.

Finns det någon möbel eller inredningsdetalj som ni har tagit fram som du är särskilt stolt över?
Jag tänker direkt på pallen Plint som är formgiven av våra grundare Kersti Sandin och Lars Bülow. Den är fortfarande relevant, både ur ett design- och funktionsperspektiv, och säljer bra 20 år efter att den togs fram. Sedan var pallen även före sin tid genom att vara lätt att återbruka – den är enkel att ta isär och klä om. Jag blir stolt när vi får frågan att klä om en möbel efter tjugo år och att vi kan ge den fortsatt liv. Det händer ganska ofta för Plint och för oss är det ett kvitto på vilken otroligt bra, och tidlös, produkt det är.

Pallen Plint

I serien Länge leve möblerna intervjuar Envivo inredningsproducenter och formgivare för att sprida kunskap om hur framstående företag inom branschen arbetar med hållbarhet.

Envivos straightforward and easy-to-use furniture subscription means we can purchase a company´s old furniture that is no longer wanted, and instead create a new and inspiring workspace - for a sustainable future and the freedom to make changes as your business changes. We redefining the workspace.

Ulrika Johansson Ståhl