Wallnäs köper fler system av Episcope

Sågverket Wallnäs AB utanför Mariannelund har sedan tidigare ett system från Episcope för stopptidsuppföljning av sin såg. Här tittar man på stopptider, följer sågbandens utnyttjande och administrerar sina ordrar, allt i ett tydligt verktyg på webben som alla kommer åt. De har varit mycket nöjda med utfallet och går nu vidare med köp av liknande system både till sitt justerverk och till hyvleriet.

Stopptid och orderhantering i ett

”Stopptidsuppföljningen har hjälpt oss att belysa problemområden och det guidar oss i vårt förbättringsarbete. Dessutom har personalen engagerat sig mer i produktionen genom att de kan följa orderflödet på ett tydligt sätt”, säger Ralf Rosberg, produktionschef på Wallnäs.

Systemen kommer sättas upp under de följande veckorna och båda ska vara igång i god tid innan semestern. Viss information kommer att tas från befintligt styrsystem vilket kommer påskynda uppsättningen och göra att inget dubbelarbete kommer krävas vad gäller inmatning. En tydlig orderlista som alla kan följa skapas i samband med uppsättningen. Dessutom skapas översiktsbilder där man kan följa produktionen på de olika stationerna i realtid. Det kan man med fördel även göra i en app i sin smartphone eller surfplatta.

”Vi tycker att det är kul att Wallnäs nu väljer att gå vidare med ytterligare två system. Det visar att dels att de är progressiva och ser fördelarna med att få en bättre koll på sin produktion, men pekar även på systemets stora kundnytta då man väljer oss som leverantör igen” säger Pontus Appel, VD på Episcope.

Om Wallnäs

Wallnäs AB är ett familjeägt sågverk på småländska höglandet som sågar ca 100.000 m³ årligen och omsätter ca 180 miljoner SEK.

• Webbtjänster

• sågverk