Episerver flyttar fram sin position i nya Gartner Magic Quadrant

Episerver placeras för andra året rad i”ledarkvadranten”i Gartner MagicQuadrant forWeb Content Management och har ytterligare höjt sin position i årets rankning.

Episerver placeras sammantaget på en fjärde plats i nya Gartner Magic Quadrant, både när det gäller bedömningen av ”förmåga att utföra” och för ”helhetsvision”. I rapporten utvärderas Episerver och 17 andra leverantörer.

Episerver Digital Experience Cloud erbjuder en heltäckande plattform som tjänst (PaaS) till stöd för digitala marknadsförare, innehålls- och affärsansvariga för att hjälpa dem skapa smarta, personligt anpassade digitala upplevelser. Den omfattar innehållshantering för webb och digitala affärer med stöd av bland annat självlärande algoritmer och beteendeanpassade sökfunktioner.

En ledare är enligt Gartner, ett företag “med ett moget erbjudande som möter marknadens behov och kan presentera en vision som krävs för att behålla sin marknadsposition i takt med att kraven förändras. Utmärkande för ledare är också att de investerar i sitt erbjudande så att de kan leda marknaden och påverka riktningen för hur den utvecklas. Det betyder att ledarna kan bli de leverantörer som man bör studera för att förstå hur nya erbjudanden kommer att växa fram. Vidare har en ledare en stor grupp nöjda kunder (i förhållande till marknadens storlek) och har hög synlighet på marknaden. Tack vare sin storlek och finansiella styrka kan de också förbli relevanta även när konjunkturen sviktar. Ledare vänder sig som regel också mot en stor kundgrupp genom att tillgodose breda behov på marknaden.”

– Genom Digital Experience Cloud erbjuder Episerver omfattande och fantastiskt produktiva verktyg för innehållshantering d, som skapar effektiv samverkan mellan innehåll och affärer för marknadsförare. Vårt mål är att erbjuda kunder och partners marknadens främsta verktyg för innehållshantering och från vårt perspektiv blir den visionen ännu starkare tack vare erkännandet från Gartner, säger James Norwood, vice VD och strategichef för Episerver.

Episerver har under året breddat sitt produkterbjudande med bland annat verktyg för analys och intelligent personalisering. Tidigare i år togs Episerver med i rapporten “Gartner Magic Quadrant for Digital Commerce” och omnämns där för sin starka kombination av funktioner för innehållshantering och e-handel.l

En kostnadsfri kopia av Gartners rapport "2016 Magic Quadrant för Web Content Management" finns tillgänglig för nedladdning här.

För mer information kontakta: Jenny Westerberg, marknadschef Norden, jenny.westerberg@episerver.com, +46 701 407140.

• gartner magic quadrant
  • gartner
  • personalisering

Episerver kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. Episervers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör Episerver det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. Episerver grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.