Norden särskiljer sig i jämförelse med andra regioner – flest smartphoneanvändare men minst antal surfplattor

Black Friday och Cyber Monday har kickat igång julhandeln och det gäller att ha en mobilvänlig sajt då hela 96% av Nordens mobilanvändare har en smartphone och de flesta har köpt något på nätet via sin mobil. Det är en stor kundgrupp som ställer höga krav på användarvänlighet. Och när Norden dessutom har det lägsta antalet användare av surfplattor, 59 %, gäller det att e-handlare tänker till.

Det visar den undersökning som Episerver nyligen har genomfört bland 5300 personer i fem regioner (Norden, USA, Benelux, Storbritannien och Australien) om deras vanor och användning av smartphones, surfplattor och datorer. Mobilanvändandet i Norden är störst bland de fem regionerna.

Hela 96% av de tillfrågade i Norden säger att de använder sig av en smartphone. Det frekventa användandet av mobilen sträcker sig däremot inte till andra mobila enheter. Det är bara 59% som använder sig av surfplattor och det är den lägsta siffran bland de undersökta regionerna - i UK är siffran 76%, Benelux 73% och USA 68%. Det är också så att Norden har den lägsta nivån bland regionerna när det kommer till gruppen som äger både en surfplatta och en smartphone (55%). Det här innebär att det är extra viktigt för svenska e-handlare att anpassa kundupplevelsen till en liten skärm.

77% har gjort inköp via mobilen

Hela 77% av de tillfrågade i Norden har gjort ett köp via sin mobil och 63% har gjort ett inköp via en app. Resor, kläder och elektronikprylar toppar listan över köp via nätet. Och 20% anser att mobilen är deras förstahandsval när de ska handla på nätet. E-handlare som gör det rätt har mycket att vinna då 61% lämnar en webbplats som är svår att nå och 23% provar en konkurrent. Och för återförsäljare som har fysiska butiker är det oerhört viktigt att tänka på att 45% av de tillfrågade placerar ”på stan” som ett av deras topp tre ställen där de använder sin smartphone. Att använda sig av riktade erbjudanden när besökarna befinner sig i närheten av deras butiker kan vara oerhört lönsamt.

Användarvänlighet avgörande – kunderna saknar tålamod

De tillfrågade uppskattar snabbhet och användarvänlighet vid köp via en mobilsajt, det mest frustrerande är långsam laddning av sajten, för små länkar som är svåra att trycka på via mobilen och många retar sig också på att de måste skrolla både horisontellt och vertikalt för att kunna läsa texten.

- Hela 77% av de tillfrågade i Norden har handlat via en mobilsajt. Det innebär att vi har en mycket stor kundgrupp här men undersökningen visar också att det är en extremt otålig sådan. De ställer väldigt höga krav på användarvänlighet och om webbplatsen inte håller måttet så återvänder de aldrig dit igen, säger Nils Qvarfordt, försäljningschef Sverige Episerver.

Här är en kort sammanfattning av undersökningen:

• 96% av de nordiska användarna äger en smartphone (högst bland regionerna)
  • 59% av de tillfrågade i Norden använder surfplattor (lägst bland regionerna)
  • 55% av de tillfrågade i Norden äger både en smartphone och en surfplatta
  • 77% av de tillfrågade i Norden har gjort ett inköp via mobilen. Den andelen är högre än i både USA och Australien
  • 63% har gjort ett inköp via en app
  • Av dem som har surfplattor har 80% använt dem för att göra inköp på en webbsida och 69% har köpt via en surfplatta app
  • Nordiska konsumenter använder sina smartphones för bland annat sociala medier. Intressant är att endast
  • 7% förväntar sig att sociala medier är en del av deras inköpsprocess
  • Mest populära köp via mobilen i Norden
    • Resor (31%)
    • Kläder (25%)
    • Elektronik (21%)
  • Förväntningar på en mobilsajt:
    • Lätt att få kontakt och kommunicera med kundtjänst (40%)
    • Kundrecensioner (36%)
    • Snabbanpassning till mobilversion (30%)
  • De största frustrationerna med en mobilsajt:
  • För långsam nedladdning (42%)
  • För små länkar (32%)
  • Att man måste skrolla både horisontellt och vertikalt för att kunna läsa (29%)
  • 61% av de tillfrågade i Norden lämnar webbplatsen om de har svårt att nå den, 23% provar en konkurrent
  • 63% av de tillfrågade i Norden går inte in på en dator senare om de inte kommer in på sajten via mobilen
  • 1 av 5 (18%) ger en webbplats bara ett försök innan de söker upp en konkurrent
  • 45% av de tillfrågade i Norden placerar “på stan” som en av deras topp tre ställen där de använder sin smartphone
  • Snabbhet och användarvänlighet är viktiga funktioner för en mobilanpassad sajt när man ska göra ett inköp
  • 1 av 5 förväntar sig att alla butiker ska ha en app för deras smartphone
  • 1 av 5 anser att mobilen är deras förstahandsval när de ska handla på nätet
  • 39% anser att en svårnavigerad site eller app minskar sannolikheten rejält för att det ska bli något köp

Nils Qvarfordt, försäljningschef Sverige Episerver, +46 70 603 33 74 nils.qvarfordt@episerver.com

Jenny Westerberg, marknadschef Sverige Episerver, +46 70 140 71 40 jenny.westerberg@episerver.com

• smartphone
  • mobil e-handel
  • mobilundersökning
  • julhandel via mobil
  • julhandeln
  • cyber monday
  • black friday

EPiServer kopplar samman e-handel och digital marknadsföring för att hjälpa företag skapa unika kundupplevelser som genererar affärsresultat. EPiServers Digital Experience Cloud kombinerar innehåll, e-handel och marknadsföring i flera kanaler för att stödja strategisk kommunikation på nätet, från avancerad optimering, skapande och hantering av leads, till konvertering och försäljning. Med ett etablerat partnernätverk och ekosystem för digitala upplevelser, gör EPiServer det möjligt för digitala ledare att anamma digitalt transformerande strategier för att leverera enastående upplevelser för sina kunder. EPiServer grundades 1994 och har kontor i USA, Sverige, Danmark, Norge, Finland, Nederländerna, Sydafrika, Australien, Singapore, Spanien, Förenade Arabemiraten och Storbritannien.