Händelserna i Japan – så gäller Europeiskas försäkringar

Vi på Europeiska har fått en del frågor om hur våra försäkringar gäller med tanke på händelserna i Japan.

• Generellt har vi inga undantag i våra försäkringar för skador eller kostnader som uppstår på grund av en naturkatastrof som den i Japan. Skador som uppstår som en direkt eller indirekt orsak av radioaktiva ämnen (till exempel strålskador) omfattas inte av Europeiskas privat- och kortförsäkringar.
  • Våra försäkringar ersätter kostnader som uppstår på grund av  jordbävningen och de skador den resulterar i .
  • Våra olika försäkringar har olika villkor och maxbelopp och exakt vad som ersätts och vilka belopp som kan betalas ut finns i försäkringens villkor.
  • Våra försäkringar ersätter också kostnader för tjänsteresenärersom reser till Japan, eller till de närområden som påverkas av jordbävningen. Det kan röra sig om skador på egendom, förseningar etc.
  • Resenärer som befinner sig i områden som enligt myndigheterna måste evakueras har möjlighet att få ersättning för oväntade utgifter som beror på evakueringen.
  • Vi ersätter däremot inte, som det ser ut idag, kostnader för resor från Japan.

Vi avråder naturligtvis från resor till Japan, men i skrivande stund har vi inte några undantag i våra villkor för tjänsteresenärer ochutlandsplacerad personalPrivatresenärer har inte möjlighet att köpa försäkring för resa till Japan så länge som UDs avrådanligger kvar.
Vårt ställningstagande bygger på beslut från vårt moderbolag ERV, och därför kan möjligheter till ersättning förändras kontinuerligt beroende på utvecklingen i regionen.

Vi råder alla som befinner sig i Japan eller har resor planerade till Japan att följa händelseutvecklingen.

Mer försäkringsinformation

• japan