Fem tips för att få till ett bra hybridarbete

Fem tips för att få till ett bra hybridarbete

Hybridarbete låter så enkelt och så underbart. Att ena dagen kunna jobba från kontoret, till att nästa dag jobba på resande fot, kanske från fjällstugan och ta ett par åk på lunchen. Däremot krävs disciplin och ansvar från både medarbetare och arbetsgivare vid hybridarbete. Här är några tips för att underlätta det nya arbetssättet som många jobbar på.

Välmående - Hälsa och välmående är det absolut viktigaste vi har. Därför bör ergonomi vara en förebyggande åtgärd, något som vi tänker på innan smärtan kommer. Vi människor är alla olika. Låt medarbetarna välja ut de ergonomiska produkter som är rätt för varje person, och gärna i samma stil för att skapa harmoni på ditt hemmakontor och kontor.

• - Den bästa jobbställningen är din nästa position, säger Karin Grom, marknadschef på ACCO Brands. Till exempel en sittboll och en ståmatta kan varieras med kontorsstolen. Nu är det även dags att sitta bra på hemmakontoret, investera i en sittkudde och ett ryggstöd och placera dem på din köksstol och vips har du en skön kontorsstol hemma. Då slipper du framtida värk.

Säkerhet - När vi jobbar på flera olika platser så får man inte glömma säkerheten. Vi arbetar idag extremt mycket i molnet, digitalt och mobilt. Företagen måste se till att wifi-anslutningar och uppkopplingar är säkra. Det är en sak att sitta på hemmakontoret, en helt annan sak att sitta på ett tåg eller flyg. Du vet aldrig vem som sitter bredvid dig och därför är ett sekretessfilter alltid en god idé så att din granne inte se vad som är på din skärm. Även ett kabellås för din dator är viktigt inte bara när du är på coworking-kontor, utan även på vanliga kontoret. Då finns det ingen risk att någon sno med sig din dator när du lämnat din plats.

Office-in-a-bag - Det ska vara enkelt att förflytta sig mellan olika arbetsplatser. Office-in-a-bag betyder att du har en speciell väska som är ditt eget kontor. Där förvarar du alla saker som du behöver för att arbeta. Laptopställ, headset, mus, tangentbord, anteckningsböcker och annat som du använder. När du är klar för dagen packar du ner i väskan och kontoret är stängt.

Kommunikation - Det är viktigt med en tydlig målbild. När vi vet vad som förväntas av oss sjunker stress och prestationen blir bättre. När nyheter ska förmedlas är det viktigt att alla får informationen samtidigt, oavsett var man befinner sig. Ha en whiteboard på kontoret och skriv meddelanden på så att alla som kommer dit vet om något speciellt har hänt. Tydligt och enkelt.

Kontoret – Många anställda går till kontoret för den sociala biten. Vi rekommenderar att skapa olika typer av arbetsstationer på kontoret. Landskapskontor där alla sitter och jobbar individuellt men ändå tillsammans. Mötesrum för diskussioner. Tysta rum där man får sitta själv och koncentrera sig. Och glöm inte det viktigaste av allt - en fikaplats. Underskatta aldrig en fika, i de spontana samtalen föds de bästa idéerna. Ställ även in luftrenare för en bättre inomhusluft. Det skapar en renare luft och en bättre arbetsmiljö vilket ger ökad produktivitet hos medarbetare.

Fotnot: Hybridarbete innebär att man jobbar från olika platser under en vecka eller period. Det kan vara hemifrån, från kontoret eller från ett kafé.