5 tips för en bättre teknisk förvaltning

1. Förvalta framtiden
    Bygg- och fastighetssektorn ansvarar för ca 21% av Sveriges årliga utsläpp av växthusgaser. Genom att vi tar ansvar och gör det vi kan när vi förvaltar våra fastigheter kan vi bidra till minskade utsläpp. Här kommer några tips;
    • Byta till LED-belysning. LED-lampor använder upp till 90% mindre energi än vanliga halogenlampor.
    • Planera resorna till fastigheterna. Genom att planera bilresorna till fastigheterna kan utsläppen minskas med 13%.
    • Gå papperslös (med Estate Logs). Introducera digitala system och lagra dina dokument i molnet. Genom att möjliggöra omedelbar åtkomst till fastighetens elektroniska filer ökas dessutom effektiviteten och enkelheten i ditt arbete.

2. Ett tydlig driftavtal
    Undvik tveksamheter och förvirring om vem som äger ansvaret när en skada uppstår i fastighetsbeståndet med ett sakligt avtal som beskriver parternas ansvar. Estate Logs tillhandahåller tydliga förfrågningsunderlag samt kontrakt med bilagor när vi handlar upp driften åt våra kunder.

3. Gå utbildningar!
    Kunskap är makt. Vad innebär provning av sprinkler eller brandlarm och hur ofta ska de utföras för just dina fastigheter? Hur ofta ska ventilationsfiltret bytas egentligen och varför? Genom att gå utbildningar om fastighetens tekniska installationer får du kunskap om vad som är viktigt och varför. Det ger dig en trygghet i din roll som förvaltare.

4. Glada hyresgäster
    Ta hand om dina hyresgäster och se till att de känner sig hörda. Estate Logs vill förenkla processen för felanmälan genom att förse hyresgäster med ett digitalt verktyg för att registrera felanmälan. Felanmälan är såklart aldrig roligt för en hyresgäst, men upplevelsen kan bli mindre frustrerade när verktyget tillåter hyresgästen att följa utvecklingen av sin felanmälan och möjligheten att kommunicera direkt med felanmälans ansvariga drifttekniker.

5. Tekniken är här, använd den.
    När du väljer system eller plattformer för att digitalisera den tekniska förvaltningen är det viktigt att du väljer verktyg som förenklar och förbättrar din tekniska förvaltning, utan att göra jobbet mer ansträngande. Dokumentationen av rondering och felanmälan ska automatiseras och lagras online för att minska administrationsarbetet. Med Estate Logs blir informationen om fastigheten lättillgänglig vilket underlättar uppföljningen av t ex incidenter eller myndighetskrav.